Дал еси знамение. Редкие богослужебные тексты. Блж. Феодорит Кирский

СВЯТАГО АПОСТОЛА ИАКОВА АЛФЕЕВА:

И ПРЕПОДОБНАГО ОТЦА НАШЕГО АНДРОНИКА, И ЖЕНЫ ЕГО АФАНАСИИ.

НА ВЕЧЕРНИ ПОЕМ, БЛАЖЕН МУЖ, 1-Й АНТИФОН.

НА ГОСПОДИ, ВОЗЗВАХ, СТИХИРЫ АПОСТОЛА, НА 8, ГЛАС 4.

ПОДОБЕН: ДАЛ ЕСИ ЗНАМЕНИЕ:

ВОЗСИЯЛ ЕСИ, АПОСТОЛЕ, * СВЕТОВИДЕН ЯКО СОЛНЦЕ, * ЗАРЯМИ ДУХА, * И ВСЮ ПРОСВЕТИЛ ЕСИ ВСЕЛЕННУЮ, БЛАЖЕННЕ, БОГОЗНАНИЕМ, * И ОТГНАЛ ЕСИ МРАК МНОГОБОЖНЫЙ, * БОЖЕСТВЕННЫМ ПРОПОВЕДАНИЕМ. * ТЕМ ТВОЕ ПРЕСВЕТЛОЕ И ДОСТОХВАЛЬНОЕ ДНЕСЬ * СОВЕРШАЮЩЕ ТОРЖЕСТВО, * БЛАГОЧЕСТНО ТЯ СЛАВИМ.

ТРИЖДЫ.

ВОЗГРЕМЕЛ ЕСИ, ПРЕМУДРЕ, ВСЕЛЕННЕЙ, * УЧЕНИЯ СВЯЩЕННАЯ И СПАСИТЕЛЬНАЯ, * И ВСЮ ОЧИСТИЛ ЕСИ ИДОЛОНЕИСТОВСТВА * ТВАРЬ, БОГОМУДРЕ, * И ПРОСВЕТИЛ ЕСИ ЛЮДИ, * БОГОЗНАНИЯ СИЯНИЕМ. * ИДОЛЬСКАЯ ЖЕ ТРЕБИЩА * РАЗОРЯЯ БЛАГОДАТИЮ, * ЦЕРКВИ НА ПОХВАЛЕНИЕ БОГА НАШЕГО ВОЗДВИГЛ ЕСИ.

ТРИЖДЫ.

НА ВЫСОТЕ СЕДЯЙ * БОГОЗНАНИЯ, ИАКОВЕ, * ПРИЯЛ ЕСИ ДУХА БЛАГОДАТЬ, * ЯВЛЬШУЮСЯ ТЕБЕ ОГНЕННЫМ ВИДОМ, * И ЯЗЫКОМ ОГНЕННЫМ ВСЮ ПОПАЛИЛ ЕСИ ЯВЕ, * ЗЛОЧЕСТИЯ ТИНУ МНОГОБОЖНУЮ. * ТЕМ ТЯ ЯКО АПОСТОЛА, И БОГОГЛАГОЛЬНИКА ХВАЛИМ, * СВЯТОЕ ТВОЕ ДНЕСЬ СОВЕРШАЮЩЕ ТОРЖЕСТВО.

ДВАЖДЫ.

СЛАВА, ГЛАС ТОЙЖЕ, САМОГЛАСЕН. ФЕОФАНОВО:

БОЖЕСТВЕННАГО ДУХА ЯВЕ БЛАГОДАТЬ ПРИЕМЬ, СВЯЩЕННЕЙШЕМУ ЛИКУ АПОСТОЛЬСКОМУ ПРИЧТЕН, ИАКОВЕ, БЫЛ ЕСИ. ТЕМ И С НЕБЕС ПРИШЕСТВИЕ ИНОГДА СИЛЬНОЕ ОДОХНОВЕНИЕ, ОГНЕННЫМ ЯЗЫКОМ ПРОСВЕТИВ ТЯ, ЯЗЫЧЕСКОЕ ОТЕРНОВЛЕННОЕ ПОПАЛИЛ ЕСИ БЕЗБОЖИЕ: ХРИСТА БОГА, БОГОПРОПОВЕДНИЧЕ, МОЛИ, СПАСТИСЯ ДУШАМ НАШИМ.

И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН: ИЖЕ ТЕБЕ РАДИ:

ВХОД, ПРОКИМЕН ДНЕ, И ЧТЕНИЯ ТРИ, И ЛИТИА, ИЩИ СЕГО МЕСЯЦА В 6 ДЕНЬ.

НА СТИХОВНЕ СТИХИРЫ, ГЛАС 4. ПОДОБЕН: ДАЛ ЕСИ ЗНАМЕНИЕ:

ПРИЯЛ ЕСИ, АПОСТОЛЕ, НАД ДЕМОНЫ * НЕПОБЕДИМУЮ ВЛАСТЬ И СИЛУ, * О ИМЕНИ ХРИСТОВЕ, * НАЧАЛА ТМЫ СИХ ОТГОНИТИ: * И ПРОШЕЛ ЕСИ ЗЕМЛЮ, * ПРОСВЕЩАЯ ЯКОЖЕ СОЛНЦЕ, * И ВСЯ СТРАНЫ НАУЧИ, * ПЕРВОЕ, СЛАВНЕ, ХРИСТОВО ПРОПОВЕДАЛ ЕСИ * СПАСИТЕЛЬНОЕ ПРИШЕСТВИЕ.

СТИХ: ВО ВСЮ ЗЕМЛЮ ИЗЫДЕ ВЕЩАНИЕ ИХ, И В КОНЦЫ ВСЕЛЕННЫЯ ГЛАГОЛЫ ИХ.

ПЕРВЕЙ БЛАГОСТИ, * И ЕСТЕСТВЕННОМУ И ПРЕБОЖЕСТВЕННОМУ * ЖИТИЮ ПОДОБЯСЯ, * МУЖ БЫЛ ЕСИ БЛАГ, ИАКОВЕ, ПО СУЩЕСТВУ, * И БЛАГОДАТИ БОЖЕСТВЕННЫЯ СЫН ИМЕНУЕМЬ, * НРАВОВ ТВОИХ БЛАГОСТИЮ, И УМА ЧИСТОТОЮ, * ХРИСТОВ ПОКАЗАЛСЯ ЕСИ * УЧЕНИИК ИСКРЕННИЙ.

СТИХ: НЕБЕСА ПОВЕДАЮТ СЛАВУ БОЖИЮ, ТВОРЕНИЕ ЖЕ РУКУ ЕГО ВОЗВЕЩАЕТ ТВЕРДЬ.

ОРГАН ДОБРЕ СОСТАВЛЕН, * БОЖЕСТВЕННЫМ ОКОРМЛЕНИЕМ, АПОСТОЛЕ ИАКОВЕ, БЫВ, * ЯЗЫКОВ ЗВАНИЮ ТЫ ВВЕРИЛСЯ ЕСИ, * К ПОЗНАНИЮ ХРИСТОВУ НАСТАВЛЯЯ * СЛОВЕСЫ И ДЕЯНИИ: * И ВСЯ ПРОСВЕТИЛ ЕСИ, * ИСПОВЕДАТИ ИСТИННОЕ ИИСУСОВО БОЖЕСТВО, СПАСА ДУШ НАШИХ.

СЛАВА, ГЛАС 5:

ВЕРНО ТОРЖЕСТВУЕМ ПРЕЧЕСТНЫЙ ДЕНЬ ТВОЕЯ ПАМЯТИ, ИАКОВЕ СЛАВНЕ, НЕ ЯКО АЛФЕЕВА ТЯ СЫНА, НО ЯКО АПОСТОЛА ХРИСТОВА ПОЧИТАЮЩЕ, И ПРОПОВЕДНИКА ТОГО НЕИЗРЕЧЕННАГО ВОПЛОЩЕНИЯ. ТЕМЖЕ ВЛАДЫЧНЮ ПРЕСТОЛУ СО БЕЗПЛОТНЫМИ ВСЕГДА ПРЕДСТОЯ, И АПОСТОЛ И МУЧЕНИК ЛИКИ, ПРИЛЕЖНО МОЛИСЯ СПАСТИ НЫ СПАСИТЕЛЮ И БОГУ НАШЕМУ.

И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН: ХРАМ И ДВЕРЬ ЕСИ:

ТРОПАРЬ, ГЛАС 3:

АПОСТОЛЕ СВЯТЫЙ, ИАКОВЕ, МОЛИ МИЛОСТИВАГО БОГА, ДА ПРЕГРЕШЕНИЙ ОСТАВЛЕНИЕ ПОДАСТ ДУШАМ НАШИМ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН ВОСКРЕСЕН.

ПРЕПОДОБНОМУ ЖЕ АНДРОНИКУ ПОЕМ НА ПОВЕЧЕРИИ КАНОН.

ГЛАС 8. ПЕСНЬ 1. ИРМОС:

КОЛЕСНИЦЕГОНИТЕЛЯ ФАРАОНЯ ПОГРУЗИ, ЧУДОТВОРЯЙ ИНОГДА МОИСЕЙСКИЙ ЖЕЗЛ, КРЕСТООБРАЗНО ПОРАЗИВ, И РАЗДЕЛИВ МОРЕ: ИЗРАИЛЯ ЖЕ БЕГЛЕЦА ПЕШЕХОДЦА СПАСЕ, ПЕСНЬ БОГОВИ ВОСПЕВАЮЩА.

ПРЕДОЧИСТИВ ТВОЮ ДУШУ, АНДРОНИЧЕ, ДОБЛИМИ ДОБРОДЕТЕЛЬМИ, И БОЖЕСТВЕННЫЯ ЛЮБВЕ РАЗЖЕГСЯ УГЛЬМИ, ПЛОТСКИХ УКЛОНИЛСЯ ЕСИ РАСПАЛЕНИЙ: РОСУ БО БОЖЕСТВЕННУЮ СВЫШЕ ИМЕЛ ЕСИ, ТЯ ОРОШАЮЩУЮ ВСЕГДА.

ВЛАДЫЧНИМ ПОВЕЛЕНИЕМ ПОВИНУЯСЯ, ЯКО ПАТРИАРХ ИНОГДА АВРААМ, ОТЧЕ, ТВОЮ ЗЕМЛЮ ОСТАВИЛ ЕСИ, И СРОДНИКИ НЕБРЕГ: ЖЕНЫ ЖЕ И БОГАТСТВА ДАЛЕЧЕ БЫВ, И В ПУСТЫНЮ, БЛАЖЕННЕ, ВСЕЛИЛСЯ ЕСИ УЕДИНЯЕМЬ.

ГОСПОДНЮ ЗАПОВЕДЬ ИСПОЛНИЛ ЕСИ, ВСЯ ПРОДАВ ТВОЯ, И НИЩИМ РАЗДАВ, ИМИЖЕ КУПЛЮ БИСЕРА ОБРЕЛ ЕСИ ЧЕСТНАГО: И СЕЙ ПРИЕМЬ, ОБОГАТИЛСЯ ЕСИ ОБИЛЬНО БОГАТНЫМ МИРОВ ИСТОЧЕНИЕМ.

БОГОРОДИЧЕН:

СОЗИДАЕТСЯ ВОЛЕЮ ВО УТРОБЕ ТВОЕЙ АДАМОВ СОДЕТЕЛЬ, И ДЛАНИЮ НОСЯЙ, БОГОРОДИЦЕ, ВСЯЧЕСКАЯ, ТВОИМИ РУКАМИ НОСИТСЯ. О СТРАШНАГО ТАИНСТВА! И МЛАДНЦ ЯВЛЯЕТСЯ, ВСЕХ СВЯТЫХ ГОСПОДЬ.

ПЕСНЬ 3. ИРМОС:

УТВЕРЖДЕЙ В НАЧАЛЕ НЕБЕСА РАЗУМОМ, И ЗЕМЛЮ НА ВОДАХ ОСНОВАВЫЙ, НА КАМЕНИ МЯ, ХРИСТЕ, ЗАПОВЕДЕЙ ТВОИХ УТВЕРДИ: ЯКО НЕСТЬ СВЯТ, ПАЧЕ ТЕБЕ, ЕДИНЕ ЧЕЛОВЕКОЛЮБЧЕ.

ИЗГНАН ОТ ЕДЕМА СОВЕТОМ ЕВИНЫМ АДАМ, ТЫ ЖЕ ВЕРОВАВ СОВЕТУ СОПРУЖНИЦЫ ТВОЕЯ, МУДРЕ, РАЯ БЫЛ ЕСИ ВНУТРЬ, И С НЕЮ РАДУЕШИСЯ ВСЕГДА, БЛАЖЕННЕ АНДРОНИЧЕ.

ИЖЕ ТАЙНО И МУДРЕ УСТРОЯЯ ВСЯ ДОБРЕ СЛОВО, И ЗЕМНЫЯ КО СПАСЕНИЮ НАПРАВЛЯЯ, ОТ ЗЕМЛИ НА НЕБЕСА ЛЮБИМЫЯ ПРЕСТАВЛЯЕТ ДЕТИ ВАША ДВА, СТЕЗЮ ПРАВУ ЯВЛЯЯ ВАМ.

О МАЛОВРЕМЕННЕЙ И ТЛЕЮЩЕЙ НЕБРЕГШЕ ЛЮБВИ, НА ЗЕМЛИ СУЩИМ ОСТАВЛЬШЕ СИЮ, СВЯЗАСТЕСЯ ЛЮБОВИЮ ДУХОВНОЮ БЛАЖЕННИИ. ТЕМЖЕ НЫНЕ ВОДВОРЯЕТЕСЯ, ИДЕЖЕ ПРАВЕДНЫХ СЕЛЕНИЯ.

БОГОРОДИЧЕН:

БЕЗСОСУЖДЕННО ХЕРУВИМ И СЕРАФИМ ПРЕБОЛЬШИ, ЯЖЕ БОГА НЕСКАЗАННО РОЖДШАЯ, И ЗЕМНЫМ КЛЯТВУ НА БЛАГОСЛОВЕНИЕ ПРЕЛОЖИВШАЯ, ПЕСНЬМИ ВСЕГДА ДА ПОЧИТАЕТСЯ: ТА БО НАШЕ УПОВАНИЕ.

ПЕСНЬ 4. ИРМОС:

УСЛЫШАХ, ГОСПОДИ, СМОТРЕНИЯ ТВОЕГО ТАИНСТВО, РАЗУМЕХ ДЕЛА ТВОЯ, И ПРОСЛАВИХ ТВОЕ БОЖЕСТВО.

ПОТЫ ТРУДОВ ТВОИХ, ОТ ПЛОТИ ТВОЕЯ КАПЛЮЩИИ, СВЯЩЕННЕЙШЕ АНДРОНИЧЕ, В ВОНЮ МИРА ПРЕЛОЖИШАСЯ.

ЯКОЖЕ ФИНИКС ВЫСОКОРАСЛЕННЫЙ, ТЫ В ПУСТЫНЯХ, ОТЧЕ, ПРОЦВЕЛ ЕСИ, И БОГУ ПЛОДОНОСИЛ ЕСИ СЛАДЧАЙШИЯ БОЛЕЗНИ ТРУДОВ ТВОИХ.

СЛЕЗНЫМИ ОДОЖДЕНИИ ПУСТЫННУЮ ЗЕМЛЮ ОРОСИЛ ЕСИ, ПЛОДОНОСНУ ЖЕ ЯВИЛ ЕСИ ДУШУ ТВОЮ БОЛЕЗНЬМИ ПОСТНИЧЕСКИМИ.

БОГОРОДИЧЕН:

НЕ ИСТОЩИВ ГОСПОДИ ОТЕЧЕСКИХ НЕДР, В ТВОЮ ВСЕЛИСЯ УТРОБУ, ОТРОКОВИЦЕ, ПРЕЧИСТУЮ, И МИР ВЕСЬ ОБНОВИ.

ПЕСНЬ 5. ИРМОС:

УТРЕНЮЮЩЕ, ВОПИЕМ ТИ, ГОСПОДИ, СПАСИ НЫ: ТЫ БО ЕСИ БОГ НАШ, РАЗВЕ ТЕБЕ ИНОГО НЕ ВЕМЫ.

ВОСПОИМ АНДРОНИКА ПЕСНЬМИ ВСИ ВЕРНИИ, И ТОГО СОПРУЖНИЦУ АФАНАСИЮ ПРОСЛАВИМ.

ОТНЮД, ЯКОЖЕ ЕСТЬ ПИСАНО, НЕ ДАЛ ЕСИ СНА ТВОИМА ОЧИМА, НИ ДРЕМАНИЯ ТВОИМА ВЕЖДОМА, АНДРОНИЧЕ.

ПРОСЛАВИ МИРЫ ТЯ ГОСПОДИ, БЛАЖЕННЕ, ТВОЯ ТРУДЫ ВОСПРИЕМЫЙ, ЯКО ЖЕРТВУ СУЩНЕ БЛАГОПРИЯТНУ.

БОГОРОДИЧЕН:

ЕДИНАГО ОТ ТРОИЦЫ РОДИЛА ЕСИ, ОТРОКОВИЦЕ, СТРАШНО, И МЛЕКОМ ПИТАЛА ЕСИ, ЗЕМНЫХ ЕСТЕСТВО ПИТАЮЩАГО.

ПЕСНЬ 6. ИРМОС:

РИЗУ МНЕ ПОДАЖДЬ СВЕТЛУ, ОДЕЯЙСЯ СВЕТОМ ЯКО РИЗОЮ, МНОГОМИЛОСТИВЕ ХРИСТЕ БОЖЕ НАШ.

ЕСТЕСТВЕННАЯ СЛАБОСТЬ НИКАКОЖЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ПРИТУПИ, ЕЖЕ СТЯЖАЛА ЕСИ К БОЛЕЗНЕМ, О ПРЕПОДОБНАЯ! СТРАДАНИЯ.

ПРЕМЕНИВШИ ОДЕЯНИЕ ЯВЕ, ЕСТЕСТВО УТАИЛА ЕСИ: ТЕМ НЕСУМНЕННО ПУТЬ СПАСЕНИЯ СОВЕРШИЛА ЕСИ.

УВЕДЕВШИ СУПРУГА ТВОЕГО ПУТЬШЕСТВУЮЩА, ЕМУЖЕ И ПОСЛЕДСТВОВАЛА ЕСИ, НИКАКОЖЕ ЧТО К НЕМУ БЕСЕДОВАВШИ.

БОГОРОДИЧЕН:

ГЛАС ГАВРИИЛОВ ТЕБЕ, ОТРОКОВИЦЕ, НЫНЕ ПРИНОСИМ: РАДУЙСЯ, ГОСПОДЬ С ТОБОЮ, БЛАГОСЛОВЕННАЯ, ВОПИЮЩЕ ТИ.

ИГО ГОСПОДНЕ ЛЕГКОЕ ВСЕДУШНО НА РАМЕНА ВОСПРИЕМ, ТОМУ ПОСЛЕДОВАЛ ЕСИ БОГОНОСЕ АНДРОНИЧЕ, И МИРСКИХ МЯТЕЖЕЙ ДОБРЕ ВОЗНЕНАВИДЕЛ ЕСИ, В ПУСТЫНЮ, БЛАЖЕННЕ, УСЕРДНО ВСЕЛЬСЯ, ИДЕЖЕ, ТЕЧЕНИЕ ПОСТНИЧЕСКОЕ ОТЧЕ, БЕЗ ПОРОКА СОВЕРШИЛ ЕСИ, БОГУ СОВОКУПЛЯЯСЯ. СЕГО РАДИ ВОПИЕМ ТИ: МОЛИ ХРИСТА БОГА, ГРЕХОВ ОСТАВЛЕНИЕ ДАРОВАТИ ЧТУЩИМ ЛЮБОВИЮ СВЯТУЮ ПАМЯТЬ ТВОЮ.

ПЕСНЬ 7. ИРМОС:

ОТРОЦЫ ЕВРЕЙСТИИ В ПЕЩИ ПОПРАША ПЛАМЕНЬ ДЕРЗНОВЕННО, И НА РОСУ ОГНЬ ПРЕЛОЖИША, ВОПИЮЩЕ: БЛАГОСЛОВЕН ЕСИ, ГОСПОДИ БОЖЕ, ВО ВЕКИ.

ДРЕВЛЕ ХВАЛЯЩАГОСЯ БЕЗМЕРНО ЗЛОНАЧАЛЬНАГО ОДЕРЖАТИ ВСЮ ТВАРЬ, ЯКО ПТИЧИЦУ ХУДУ НИЗЛОЖИЛ ЕСИ, СИЛОЮ ЗАЩИТИВСЯ ДУХА И КРЕСТА ВСЕОРУЖИЕМ.

НОСЯ НА РАМЕХ КРЕСТ ТВОЙ, ПОСЛЕДОВАЛ ЕСИ ГОСПОДУ ВСЕДУШНО, И СЛАВЫ ЕГО ПОЛУЧИЛ ЕСИ БОЖЕСТВЕННЫЯ, ЯКО ИСПОЛНИТЕЛЬ, АНДРОНИЧЕ, ТОГО ЗАПОВЕДЕЙ.

ЯВЛЯЕТ БЛАГОДАТЬ МИРОВ ЕЖЕ КО ГОСПОДУ ТВОЕ ДЕРЗНОВЕНИЕ, ВОДАМ БО ЛИЯНИЮ ПОДОБИТСЯ, НА СПАСЕНИЕ ВСЕГДА ВЕРНЫХ ПРОЛИВАЕМА.

БОГОРОДИЧЕН:

ДА ОБОЖИТ МОЕ ЕСТЕСТВО, ВСЕСОВЕРШЕННЫЙ, НЕИЗРЕЧЕННО МЛАДЕНСТВУЕТ, ИЗ ТЕБЕ, ЧИСТЫЯ, ПРОИСХОДИТ, ИЖЕ СЛОВОМ ПРИВЕДЫЙ ВСЯЧЕСКАЯ, И СОДЕРЖЯ И УКРЕПЛЯЯ.

ПЕСНЬ 8. ИРМОС:

ЦАРЯ НЕБЕСНАГО, ЕГОЖЕ ПОЮТ ВОИ АНГЕЛЬСТИИ, ХВАЛИТЕ И ПРЕВОЗНОСИТЕ ВО ВСЯ ВЕКИ.

СЛЕЗНЫМИ СТРУЯМИ НАПОИВ ТВОЮ ДУШЕВНУЮ НИВУ, ПОЖАЛ ЕСИ ЕЖЕ ОТ ЧУДОДЕЯНИЙ ВОЗДАЯНИЕ БОГАТНОЕ.

ОСТРУПЛЬШУЮСЯ ДУШУ МОЮ СОГРЕШЕНЬМИ, МОЛИТВ ТВОИХ БОЖЕСТВЕННЫМ ВРАЧЕВАНИЕМ СИЮ ИСЦЕЛИ, УГОДНИЧЕ ГОСПОДЕНЬ.

ТРОИЧЕН:

ПРЕБЕЗНАЧАЛЬНУЮ ВЕРНИИ ВОСПОИМ БЛАГОЧЕСТНО ТРОИЦУ ВСЕСВЯТУЮ, ИЗ НЕ СУЩАГО ПРИВЕДШУЮ ВСЯЧЕСКАЯ.

БОГОРОДИЧЕН:

ДАНИИЛ ТЯ ПРОВИДЕ ГОРУ, ОТРОКОВИЦЕ, НЕСЕКОМУЮ, ОТ НЕЯЖЕ ОТСЕЧЕСЯ КАМЕНЬ, СОКРУШИВЫЙ ХРАМЫ ИДОЛЬСКИЯ.

ПЕСНЬ 9. ИРМОС:

ВОИСТИННУ БОГОРОДИЦУ ТЯ ИСПОВЕДУЕМ, СПАСЕННИИ ТОБОЮ, ДЕВО ЧИСТАЯ, С БЕЗПЛОТНЫМИ ЛИКИ ТЯ ВЕЛИЧАЮЩЕ.

ИСТОЧАЕШИ МИРОВ БЛАГОДАТЬ НЕИСТОЩИМУЮ, И ПРИТЕКАЮЩИМ ВСЕМ ПОДАЕШИ ВЕРНО НЕДУГОВ РАЗРЕШЕНИЕ, ОТЧЕ АНДРОНИЧЕ.

ПРЕЛОЖИЛСЯ ЕСИ ОТ ПРИВРЕМЕННЫХ РАДУЯСЯ К ВЫШНИМ, И СО ОТЦЫ СВЯТЫМИ ВСЕЛИВСЯ, НАС ПАМЯТЬ ТВОЮ ТВОРЯЩИХ, ОТЧЕ, ПОМИНАЙ ВСЕГДА.

ПРИИМИ МОЕ ПЕНИЕ, О ДВОИЦЕ ПРЕПОДОБНЫХ! И ОТДАНИЕ МИ ПОДАЖДЬ, ТВОИМ К БОГУ МОЛЕНИЕМ, ПРЕГРЕШЕНИЙ ИЗБАВИТИ МЯ.

БОГОРОДИЧЕН:

ПРОПИСА ТВОЮ УТРОБУ ДРЕВЛЕ, ТРИ ОТРОКИ НЕ ОПАЛИВШАЯ ПЕЩЬ, ОТРОКОВИЦЕ ЧИСТАЯ: ИБО НЕОПАЛЬНО ПРИЯЛА ЕСИ ОГНЬ БОЖЕСТВА.

СТИХИРЫ, ГЛАС 6. ПОДОБЕН: ВСЕ ОТЛОЖШЕ:

ВСЕ ОТЛОЖИВШЕ * ЖИТЕЙСКОЕ ТОМЛЕНИЕ, * И БОГАТСТВО ВОЗНЕНАВИДЕВШЕ, * И СЛАДОСТЬ ТЕКУЩУЮ ПРЕЗРЕВШЕ, * КРЕСТ ВЗЯСТЕ, * ЯКО ИГО БОЖЕСТВЕННОЕ, И ХРИСТУ ПОСЛЕДОВАСТЕ, И К НЕБЕСНОМУ ПОКОЮ НУДНО ВСЕЛИСТЕСЯ: В НЕМЖЕ СВЕСЕЛЯЩЕСЯ, * ПОМИНАЙТЕ НАС ВЕРОЮ ПОМИНАЮЩИХ ВЫ, * И ЛЮБОВИЮ СОВЕРШАЮЩИХ БЛАГОГОВЕЙНО, * СВЯЩЕННУЮ И ЧЕСТНУЮ ПАМЯТЬ ВАШУ, СВЯТИИ.

ВЕСЬМА ВОЗЛЮБЛЬШАЯ * ТЕБЕ ВЛАДЫКУ ОТ ДУШИ, ВО СЛЕД ТЕБЕ ПОТЕЧЕ * ДВОИЦА ПРИСНОПАМЯТНАЯ, * И ЕДИНОСОПРУЖНАЯ: * И ВСЯ КРАСНАЯ И ЮЗУ НЕРЕШИМУЮ * ЯКО ПАУЧИНУ ПРЕТОРЖЕ, * ТЕМ И ПОЛУЧИ ЦАРСТВИЕ ТВОЕ БЕЗСМЕРТНЕ. * ТЕХ УБО МОЛИТВАМИ, * ОЧИЩЕНИЕ, ЩЕДРЫЙ, ПОДАЖДЬ НАМ СОГРЕШЕНИЙ, * И ЯВИ НЫ ВЫШШИЯ СТРАСТЕЙ, * СМУЩАЮЩИХ НАШУ ДУШУ ВЛАДЫКО, ВСЕГДА.

ДЕТЕЙ ЛИШЕНИ БЫСТЕ, * ЛЮБЕЗНЫЯ ДРУЖБЫ, * ПОДВИГОМ БОЛЬШИМ, * В ЖИТИИ ПРЕБЫВАЮЩЕ НЕУТЕШНИ, * ГЛАС ИСПУЩАСТЕ * ДОБЛЕСТВЕННЕЙШИЙ ИОВЛЬ, ВЗЫВАЮЩЕ: * ГОСПОДЬ ДАДЕ, ГОСПОДЬ И ПАКИ ВЗЯ. * ТЕМ И ЖЕЛАЕМОЕ ВАМИ ДЕЛО * УДОБНО СОВЕРШИСТЕ, * И К ЛЮБЕЗНЕЙШИМ МЕСТОМ СВЯТЫМ, * РАДОСТНО ПРЕХОДЯЩЕ ЯВИСТЕСЯ, * СОПРУЖЕ СВЯЩЕННЕЙШИЙ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН:

РАДУЙСЯ, КОРЕНЮ ЛЕТОРАСЛЕННЫЙ, * РАДУЙСЯ, ЖЕЗЛЕ БОЖЕСТВЕННЫЙ ААРОНОВ, * ПРОЗЯБЫЙ ЦВЕТ НЕУВЯДАЮЩИЙ, * БЛАГОПЛОДНЫЙ РАЮ, * ДРЕВО ЖИЗНЕННОЕ, * ОТ КОРЕНЕ ИЕССЕЕВА ЧИСТАЯ ПРОЦВЕТШИ ОТРОКОВИЦЕ, * И ЗЕМНЫЯ КОРМЯЩИ ХЛЕБОМ РАЗУМНЫМ. * РАДУЙСЯ, БАГРЯНИЦЕ ВСЕЧЕСТНАЯ, * ВСЕХ ЦАРЯ, БОГОНЕВЕСТО, * УВЯЗЕНИЕ СВЕТЛОЕ, * АРХИЕРЕЕВ БЛАГОЛЕПИЕ. * РАДУЙСЯ, ЕДИНА ПРЕЧИСТАЯ.

КРЕСТОБОГОРОДИЧЕН. ПОДОБЕН: ТОЙЖЕ:

АГНЦА СВОЕГО, * АГНИЦА НЕСКВЕРНАЯ ДРЕВЛЕ, И НЕПОРОЧНАЯ ВЛАДЫЧИЦА, * НА ДРЕВЕ КРЕСТНЕМ ЯКО УЗРЕ, * МАТЕРСКИ ВОСКЛИЦАШЕ, * И ДИВЯЩИСЯ ВОПИЯШЕ: * ЧАДО СЛАДЧАЙШЕЕ, * ЧТО ЗРЕНИЕ СИЕ НОВОЕ И ПРЕСЛАВНОЕ? * КАКО СОНМ БЕЗБЛАГОДАТНЫЙ * СУДИЩУ ПИЛАТОВУ ПРЕДАДЕ ТЯ, * И ОСУЖДАЕТ НА СМЕРТЬ ЖИВОТА ВСЯЧЕСКИХ? * НО ВОСПЕВАЮ ТВОЕ НЕИЗРЕЧЕННОЕ, СЛОВЕ, СНИСХОЖДЕНИЕ.

НА УТРЕНИ, НА БОГ ГОСПОДЬ, ТРОПАРЬ АПОСТОЛА ДВАЖДЫ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН: ТЯ ХОДАТАЙСТВОВАВШУЮ:

ПО 1-Й КАФИСМЕ СЕДАЛЕН, ГЛАС 2:

УЛОВИВ ЯЗЫКИ АПОСТОЛ СЛАВНЫЙ, И НАУЧИВ КОНЦЫ ЗЕМНЫЯ ТЕБЕ КЛАНЯТИСЯ СО ОТЦЕМ И ДУХОМ, ХРИСТЕ БОЖЕ. ТОГО РАДИ УТВЕРДИ ЦЕРКОВЬ ТВОЮ, И ВЕРНЫМ НИЗПОСЛИ БЛАГОСЛОВЕНИЕ ТВОЕ, ЕДИНЕ МИЛОСТИВЕ И ЧЕЛОВЕКОЛЮБЧЕ.

ДВАЖДЫ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН:

БОЖЕСТВЕННАГО БЫХОМ ОБЩНИЦЫ ЕСТЕСТВА ТОБОЮ, БОГОРОДИЦЕ ПРИСНОДЕВО: БОГА БО НАМ ВОПЛОТИВШАГОСЯ РОДИЛА ЕСИ. ТЕМЖЕ ПО ДОЛГУ ТЯ ВСИ БЛАГОЧЕСТНО ВЕЛИЧАЕМ.

ПО 2-Й КАФИСМЕ СЕДАЛЕН, ГЛАС 4. ПОДОБЕН: СКОРО ПРЕДВАРИ.

ЯКО ЛУЧУ СОЛНЦЕ ПРАВДЫ ИСПУСТИ ТЯ ХРИСТОС, ПРОСВЕТИТИ ВСЮ ЗЕМЛЮ, АПОСТОЛЕ СЛАВНЫЙ ИАКОВЕ, БОЖЕСТВЕННЫМИ ТВОИМИ МОЛИТВАМИ ОЗАРЯЕШИ, И БОЖЕСТВЕННЫМ СВЕТОМ НЕВЕЧЕРНИМ ВСЕХ ПРОСВЕЩАЕШИ, ВЕРОЮ СОВЕРШАЮЩИХ СВЯТУЮ ПАМЯТЬ ТВОЮ.

ДВАЖДЫ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН:

НАДЕЖДО НЕПОСТЫДНАЯ НАДЕЮЩИХСЯ НА ТЯ, ЕДИНА РОЖДШАЯ ПАЧЕ ЕСТЕСТВА ПЛОТИЮ ХРИСТА БОГА НАШЕГО, ТОГО СО СВЯТЫМИ АПОСТОЛЫ МОЛИ, ПОДАТИ ВСЕЛЕННЕЙ ОЧИЩЕНИЕ ПРЕГРЕШЕНИЙ, ВСЕМ НАМ ПРЕЖДЕ КОНЦА ЖИТИЯ ИСПРАВЛЕНИЕ.

ПО ПОЛИЕЛЕИ СЕДАЛЕН, ГЛАС 8. ПОДОБЕН: ПРЕМУДРОСТИ:

МРЕЖЕЮ СЛОВЕС БОЖЕСТВЕННЫХ РЫБЫ УЛОВЛЯЯ СЛОВЕСНЫЯ, И СИЯ ПРИНЕСЛ ЕСИ НАЧАТКИ БОГУ НАШЕМУ, И ВО ХРИСТОВЫ ЯЗВЫ ЖЕЛАЯ ОБЛЕЩИСЯ, ПОДОБНИК СТРАСТЕМ ЕГО ЯВИЛСЯ ЕСИ. ТЕМ СОШЕДШЕСЯ ПО ДОЛГУ ЧТИМ ТЯ, АПОСТОЛЕ СЛАВНЕ, И СОГЛАСНО ВОПИЕМ ТИ: МОЛИ ХРИСТА БОГА, ГРЕХОВ ОСТАВЛЕНИЕ ПОДАТИ ЧТУЩИМ ЛЮБОВИЮ СВЯТУЮ ПАМЯТЬ ТВОЮ.

ДВАЖДЫ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН:

МЫСЛЕННАЯ ВРАТА ЖИЗНИ, ПРЕЧИСТАЯ БОГОРОДИЦЕ, ПРИТЕКАЮЩИЯ К ТЕБЕ ВЕРНО ИЗБАВИ ОТ БЕД: ДА СЛАВИМ ПРЕСВЯТОЕ РОЖДЕСТВО ТВОЕ, ВО СПАСЕНИЕ ДУШ НАШИХ.

СТЕПЕННА, 1-Й АНТИФОН 4-ГО ГЛАСА. ПРОКИМЕН, ГЛАС 4: ВО ВСЮ ЗЕМЛЮ: СТИХ: НЕБЕСА ПОВЕДАЮТ. ВСЯКОЕ ДЫХАНИЕ. ЕВАНГЕЛИЕ ИОАННА, ЗАЧАЛО К207.

ПО 50-М ПСАЛМЕ СТИХИРА, ГЛАС 4. ПОДОБЕН: ЖЕНЫ УСЛЫШИТЕ:

ЯКО ТАИННИК И АПОСТОЛ, И СЛУЖИТЕЛЬ ИЗРЯДНЫЙ ХРИСТА ЕДИНАГО ВЛАДЫКИ, ИАКОВЕ БОГОПРОПОВЕДНИЧЕ, СЕГО МОЛИ ПОДАТИ ПРАВОСЛАВНЫМ ПОБЕДИТЕЛЬНАЯ, И ОЧИЩЕНИЕ, ВСЕХВАЛЬНЕ, ГРЕХОВ, СОВЕРШАЮЩИМ ВСЕСВЯТУЮ ПАМЯТЬ ТВОЮ.

КАНОН БОГОРОДИЦЫ СО ИРМОСОМ НА 6, И АПОСТОЛА НА 8, ЕГОЖЕ КРАЕГРАНЕСИЕ:

ХРИСТОВА УЧЕНИКА СЫНА АЛФЕЕВА ПОЧИТАЮ. ФЕОФАНОВО.

ГЛАС 6. ПЕСНЬ 1. ИРМОС:

ЯКО ПО СУХУ ПЕШЕШЕСТВОВАВ ИЗРАИЛЬ ПО БЕЗДНЕ СТОПАМИ, ГОНИТЕЛЯ ФАРАОНА ВИДЯ ПОТОПЛЯЕМА, БОГУ ПОБЕДНУЮ ПЕСНЬ, ПОИМ, ВОПИЯШЕ.

РУКУ МИ, ДАЖДЬ БОГОВИДЧЕ И УЧЕНИИЧЕ ХРИСТОВ ИАКОВЕ, ЧЕСТНЫЙ ТВОЙ ПРАЗДНИК ПОХВАЛИТИ УСТРЕМИВШУСЯ, И СВЕТ СЕРДЦУ МОЕМУ ТВОИМИ МОЛИТВАМИ ВОЗСИЯЙ.

СТРУЯМИ БОЖЕСТВЕННЫЯ МУДРОСТИ НАПОЕН, РЕКА ИСТЕКЛ, ЕСИ ОТ РАЯ СЛАДОСТИ, И ЗЕМНОЕ ЛИЦЕ ТЕЧЕНЬМИ БЛАГОЧЕСТИЯ ИСТИННО ЯВЕ НАПОИЛ ЕСИ.

СВЯЩЕННЕЙШЕМУ ЛИКУ УЧЕНИИК ХРИСТОВЫХ СЧЕТАЛСЯ ЕСИ ИАКОВЕ, ИСПОЛНЯЯ ЧИСЛО ДВОНАДЕСЯТНЫХ: С НИМИЖЕ ВЛАДЫЦЕ ПРЕДСТОЯ, НАС ПОМИНАЙ.

БОГОРОДИЧЕН:

ТЯ, ПРЕЧИСТАЯ ДЕВО, НЕБО ПРОСТРЫЙ ГОСПОДЬ, И ЗЕМЛЮ ОСНОВАВЫЙ, НЕБО ЗЕМНОЕ НАМ ЯВИЛ ЕСТЬ, ИЗ ТЕБЕ ПРОШЕД ПЛОТИЮ.

КАТАВАСИА: ОТВЕРЗУ УСТА МОЯ:

ПЕСНЬ 3. ИРМОС:

НЕСТЬ СВЯТ, ЯКОЖЕ ТЫ, ГОСПОДИ БОЖЕ МОЙ, ВОЗНЕСЫЙ РОГ ВЕРНЫХ ТВОИХ, БЛАЖЕ, И УТВЕРДИВЫЙ НАС НА КАМЕНИ ИСПОВЕДАНИЯ ТВОЕГО.

БОЖЕСТВЕННАГО ДУХА ЯВЕ ПРИЕМ ЗАРЮ, ВО ТМЕ СУЩИМ ЯКО УТРО ПОКАЗАЛСЯ ЕСИ СВЕТЛО, СОЛНЦА МЫСЛЕННАГО ВОЗВЕЩАЯ ВСЕМ ЯВЛЕНИЕ.

НОГА ТВОЯ СТА ЯВСТВЕННО В ПРАВОСТИ, БЛАЖЕННЕ, У ЦАРЯ ПРАВАГО ЖЕ И БЛАГАГО ЛИКУЮЩИ БОГОЛЕПНО, И ШЕСТВУЮЩИ СТЕЗЮ НЕБЕСНУЮ.

СЫНА БЕЗНАЧАЛЬНА БОЖИЯ, ВСЯ ТВОРЯЩАГО БОЖЕСТВЕННОЮ ВЛАСТИЮ, НЕЛЕСТНА ТАЙНОУЧИТЕЛЯ, ЗНАНИЯ ИСТИНЫ ТЯ НАУЧАЮЩА ИМЕЛ ЕСИ ИАКОВЕ.

БОГОРОДИЧЕН:

МАРИЕ, ВСЕХ НАДЕЖДО НА ТЯ НАДЕЮЩИХСЯ, РОЖДШИ СЛОВО ВОПЛОЩЕННОЕ НАС РАДИ, РАЗЛИЧНЫХ МЯ НАПАСТЕЙ И БЕД ПРЕЧИСТАЯ, ИЗБАВИ.

СЕДАЛЕН, ГЛАС 8. ПОДОБЕН: ПРЕМУДРОСТИ:

МУДРОСТЬ ИСТИННО УЧИТЕЛЯ ИМЕВ, ТЯ НАУЧАЮЩУЮ СУЩИМ ПАЧЕ УМА, МУДРОСТЬ ОБЪЮРОДИЛ ЕСИ ЕЛЛИНСКУЮ, БОГОДУХНОВЕННЕ: И ЯЗЫКОМ БЫЛ ЕСИ СВЕТИЛЬНИК БОЖЕСТВЕННЫЙ, БЛАГОЧЕСТИЯ СЛОВЕСЫ НАПРАВЛЯЯ БЕЗУМНЫЯ. ТЕМ ИЗБАВЛЕННИИ ТОБОЮ ОТ ПРЕЛЕСТИ, ДОСТОЙНО ПОЕМ ТЯ, И ВЕРНО УБЛАЖАЕМ, БОГОГЛАГОЛИВЕ ИАКОВЕ: МОЛИ ХРИСТА БОГА, ГРЕХОВ ОСТАВЛЕНИЕ ПОДАТИ ЧТУЩИМ ЛЮБОВИЮ СВЯТУЮ ПАМЯТЬ ТВОЮ.

ДВАЖДЫ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН:

СОЛНЦА ОБЛАЧЕ РАЗУМНАГО, БОЖЕСТВЕННАГО СВЕТА СВЕТИЛЬНИЧЕ ЗЛАТОКОВАННЫЙ, НЕСКВЕРНАЯ, НЕБЛАЗНАЯ, ВСЕНЕПОРОЧНАЯ ВЛАДЫЧИЦЕ, ОМРАЧЕННУЮ ДУШУ МОЮ ОСЛЕПЛЕНИЕМ СТРАСТЕЙ, БЕЗСТРАСТИЯ ЗАРЕЮ ПРОСВЕТИ, МОЛЮСЯ: И ОСКВЕРНЕННОЕ МОЕ СЕРДЦЕ ОМЫЙ ПОТОКИ УМИЛЕНИЯ, ПОКАЯНИЯ ЖЕ СЛЕЗАМИ, И ОТ ТИМЕНИЯ МЯ ОЧИСТИ ДЕЛ МОИХ, ДА ЛЮБОВИЮ ЗОВУ ТИ: БОГОРОДИЦЕ ПРИСНОДЕВО, МОЛИ ХРИСТА БОГА, ПРЕГРЕШЕНИЙ ОСТАВЛЕНИЕ ПОДАТИ МИ, ТЕБЕ БО ИМЕЮ НАДЕЖДУ РАБ ТВОЙ.

ПЕСНЬ 4. ИРМОС:

ХРИСТОС, МОЯ СИЛА, БОГ И ГОСПОДЬ, ЧЕСТНАЯ ЦЕРКОВЬ БОГОЛЕПНО ПОЕТ, ВЗЫВАЮЩИ ОТ СМЫСЛА ЧИСТА, О ГОСПОДЕ ПРАЗДНУЮЩИ.

САМ ТЯ ГОСПОДЬ ЕДИН СВЯТЫЙ, ЧЕСТНОМУ ЛИКУ УЧЕНИИКОВ, БЛАЖЕННЕ, СОЧЕТА, ЧЕСТНОЕ И СВЕТЛОЕ ЖИТИЯ ТВОЕГО ПРОВИДЕВЫЙ.

ЧУДЕС ИСПОЛНЕН БОЖЕСТВЕННАГО ДУХА БЫВ БОГОПРОПОВЕДНИЧЕ, ЧУДОТВОРИШИ БО НЕДУГИ ОТГОНЯЯ, И ЛУКАВСТВА ДУХОВ ЧЕЛОВЕКИ СВОБОДИЛ ЕСИ.

БОЖЕСТВЕННОЕ СИЯНИЕ НАШЕДШЕЕ СЕРДЦУ ТВОЕМУ, БЛАЖЕННЕ, БОГОСВЕТЛО СИЕ СОДЕЛА, И ПРИЯТНО ПАЧЕ УМА ДАРОВАНИЙ СОТВОРИ.

БОГОРОДИЧЕН:

БОЖЕСТВЕННЫМ ТВОИМ РОЖДЕСТВОМ, ДЕВО, ВСЕЧИСТАЯ АНГЕЛЬСТИИ ЧИНИ, И ЗЕМНЫХ СОБОРИ СОВОКУПИШАСЯ: МИРОНАЧАЛЬНИКА БО, ХРИСТА, И СПАСА ВСЕХ РОДИЛА ЕСИ.

ПЕСНЬ 5. ИРМОС:

БОЖИИМ СВЕТОМ ТВОИМ, БЛАЖЕ, УТРЕНЮЮЩИХ ТИ ДУШИ ЛЮБОВИЮ ОЗАРИ, МОЛЮСЯ, ТЯ ВЕДЕТИ, СЛОВЕ БОЖИЙ, ИСТИННАГО БОГА, ОТ МРАКА ГРЕХОВНАГО ВЗЫВАЮЩА.

СОЛНЦУ, БЛАЖЕННЕ, УМНОМУ, СОБЕСЕДНИК БЫВ, ЛУЧИ ТЫ ОТТУДУ ПРИЕМЛЯ, ЕЖЕ ПО СУЩЕСТВУ ПЕРВЫЙ ТОЙ ЕСТЬ, ВТОРЫЙ ПО БЛАГОДАТИ БЫЛ ЕСИ, СЛАВНЕ.

УМ ЧИСТЕЙШИЙ ИМЕВ, СВЕТЛО ЖЕ И ЧИСТО СЕРДЦЕ ТЫ СТЯЖАВ, ВОПЛОЩШАГОСЯ БОГА ВИДЕЛ ЕСИ, НЕПОСТИЖИМАГО РАЗУМОМ.

УСТУПАЕТ ТИ, УЧЕНИИЧЕ, ВСЯКО ПРОРОЧЕСТВО, И ВСЯКО ЗАКОНОПОЛОЖЕНИЕ, ПРЕБОГАТЕ: ТЕМИ БО ДРЕВЛЕ ПРОПОВЕДАЕМАГО, САМОВИДНО СПОДОБИЛСЯ ЕСИ, БЛАЖЕННЕ, ВИДЕТИ.

БОГОРОДИЧЕН:

СЕ, ДЕВО, ПРОРОЧЕСКИ ИМЕЛА ЕСИ ВО ЧРЕВЕ ТВОЕМ, СУЩАГО НАД ВСЕМИ ВЛАДЫКУ И ГОСПОДА, И НЕИЗРЕЧЕННО СЕГО, ЧИСТАЯ, РОДИЛА ЕСИ, ДЕВА ПО РОЖДЕСТВЕ НЕТЛЕННА ПРЕБЫВШИ.

ПЕСНЬ 6. ИРМОС:

ЖИТЕЙСКОЕ МОРЕ ВОЗДВИЗАЕМОЕ ЗРЯ НАПАСТЕЙ БУРЕЮ, К ТИХОМУ ПРИСТАНИЩУ ТВОЕМУ ПРИТЕК, ВОПИЮ ТИ: ВОЗВЕДИ ОТ ТЛИ ЖИВОТ МОЙ, МНОГОМИЛОСТИВЕ.

НОГИ ТВОЯ КРАСНЫЯ, МИР НЕЛЕСТНО, ЯКО БЛАГОВЕСТВУЮЩЕ МИР СУЩО ПРЕЕСТЕСТВЕННЫЙ, И УМ ПРЕИМУЩИЙ, УЧЕНИИЧЕ ХРИСТОВ ВСЕЧЕСТНЕ.

РАЗУМЕТИ ТАИНСТВО, И ПРОПОВЕДАТИ СТРАШНОЕ БОЖИЯ ВОПЛОЩЕНИЯ СПОДОБИЛСЯ ЕСИ, ИАКОВЕ, ПЕРВОДЕЛЬНЫЯ ЛУЧИ ПРИЕМЫЙ ОТ САМАГО ВЫСОЧАЙШАГО, ПРИСНОПАМЯТНЕ.

НЕИЗРЕЧЕННАГО СВЕТА СИЯЯ СВЕТЛОСТЬМИ ДОСТОЙНО, ВЕРХОВНЫЙ ХРИСТОВ АПОСТОЛЕ, ПРИЛЕЖНО МОЛИСЯ О ТВОРЯЩИХ ПАМЯТЬ ТВОЮ, СЛАВНЕ, ПРЕЧЕСТНУЮ.

БОГОРОДИЧЕН:

ВСЕМИ ВЛАДЫЧЕСТВУЮЩА ТВАРЬМИ, ЯКО БОГА БЛАГАГО РОЖДШИ, СОГРЕШЕНИЙ МОИХ, ПРЕЧИСТАЯ, СТРУПЫ ДО КОНЦА ПОТРЕБИ, БЛАГОУТРОБНА СОДЕВАЮЩИ РОЖДШАГОСЯ ИЗ ТЕБЕ.

КОНДАК, ГЛАС 2. ПОДОБЕН: ТВЕРДЫЯ:

ТВЕРДО МУДРОСТИ ДОГМАТЫ В ДУШИ БЛАГОЧЕСТИВЫХ ВЛОЖИВШАГО, ПОХВАЛАМИ ДА УБЛАЖИМ, ЯКО БОГОВЕЩАТЕЛЯ ВСИ ИАКОВА: ПРЕСТОЛУ БО СЛАВЫ ВЛАДЫЧНЮ ПРЕДСТОЯ, И СО ВСЕМИ АНГЕЛЫ РАДУЕТСЯ, МОЛЯ НЕПРЕСТАННО О ВСЕХ НАС.

ИКОС:

ЯКО УЧЕНИИК ХРИСТОВ И ДРУГ, НЕВЕЩЕСТВЕННЫМ ЛИКОМ СПРЕБЫВАЯЙ ПРИСНО, И СВЕТОМ ОЗАРЯЕМЬ НЕВЕЧЕРНЯГО СВЕТОДАЯНИЯ, УМА МОЕГО ТМУ РАЗРЕШИ, ВСЕБЛАЖЕННЕ: ЯКО ДА ТВОЮ СВЕТОНОСНУЮ ПАМЯТЬ ВОСПОЮ, ЮЖЕ ПОЕТ ВСЯ ТВАРЬ БЛАГОЧЕСТНО ПРАЗДНУЮЩИ ДНЕСЬ: ВСЕХ БО ВЕРНЫХ НАСТАВНИК И СВЕТИЛЬНИК БЫЛ ЕСИ, ИАКОВЕ, МОЛЯ НЕПРЕСТАННО О ВСЕХ НАС.

ПЕСНЬ 7. ИРМОС:

ОТРОЦЫ В ВАВИЛОНЕ ПЕЩНАГО ПЛАМЕНЕ НЕ УБОЯШАСЯ, НО ПОСРЕДЕ ПЛАМЕНЕ ВВЕРЖЕНИ, ОРОШАЕМИ ПОЯХУ: БЛАГОСЛОВЕН ЕСИ ГОСПОДИ, БОЖЕ ОТЕЦ НАШИХ.

СВЕТЛОСТЬМИ И СИЯНЬМИ ДУХА ПРОСВЕЩЕННАГО, ЯЗЫК МНОЖЕСТВО, СЕМЯ БОЖЕСТВЕННОЕ ТЯ ИМЕНУЕТ ЗОВУЩИ: БЛАГОСЛОВЕН ЕСИ ГОСПОДИ БОЖЕ ОТЕЦ НАШИХ.

МУДРОСТИЮ УКРАШЕН БОГОДАРОВАННОЮ ТИ, РАЗОРИЛ ЕСИ МИРСКУЮ МУДРОСТЬ, БОГОМУДРЕННО ЗОВЫЙ АПОСТОЛЕ: БЛАГОСЛОВЕН ЕСИ ГОСПОДИ БОЖЕ ОТЕЦ НАШИХ.

ВО ВСЮ ЗЕМЛЮ ИЗЫДЕ ВЕЩАНИЕ ТВОЕ, АПОСТОЛЕ ИАКОВЕ, ЕЖЕ ВОЗВЕСТИЛ ЕСИ, ЯКО ГРОМ, ВСЕМ СТРАНАМ, ПРЕМУДРЕ, ВОПЛОЩЕННОЕ СЛОВО, ДОСТОЙНО ПРОПОВЕДАЯ.

БОГОРОДИЧЕН:

СВЯТЫХ СВЯТЕЙШИ, ДЕВО МАТИ, ТЫ БЫЛА ЕСИ, ЯКО РОЖДШИ БОГА НЕСКАЗАННО, ЕГОЖЕ ВОСПЕВАЮЩЕ, НЕПРЕСТАННО ЗОВЕМ: БЛАГОСЛОВЕН ЕСИ, ГОСПОДИ БОЖЕ ОТЕЦ НАШИХ.

ПЕСНЬ 8. ИРМОС:

ЗА ЗАКОНЫ ОТЕЧЕСКИЯ БЛАЖЕННИИ В ВАВИЛОНЕ ЮНОШИ ПРЕДБЕДСТВУЮЩЕ, ЦАРЮЮЩАГО ОПЛЕВАША ПОВЕЛЕНИЕ БЕЗУМНОЕ, И СОВОКУПЛЕНИ, ИМЖЕ НЕ СВАРИШАСЯ, ОГНЕМ, ДЕРЖАВСТВУЮЩЕМУ ДОСТОЙНУЮ ВОСПЕВАХУ ПЕСНЬ: ГОСПОДА ПОЙТЕ ДЕЛА, И ПРЕВОЗНОСИТЕ ВО ВСЯ ВЕКИ.

СВЯЩЕННОУЧЕНИК НЕБЕСНЫМ НАУЧЕН ИСТИННО, БЛАЖЕННЕ, ТАИНСТВОМ, ПРОШЕЛ ЕСИ ВСЮ ВСЕЛЕННУЮ, АПОСТОЛЕ, ПРОПОВЕДАЯ ВЕЛЕГЛАСНО СЛОВО ВЕРЫ ХРИСТОВЫ, И НАУЧАЯ НЕИЗРЕЧЕННОЮ БЛАГОДАТИЮ: ГОСПОДА ВОСПЕВАЙТЕ ДЕЛА, И ПРЕВОЗНОСИТЕ ВО ВСЯ ВЕКИ.

БОГАТ БЫЛ ЕСИ И БЛАЖЕН, СПОДОБЛЕН ВСЯКАГО БЛАЖЕНСТВА, ЯКО СОБЕСЕДНИК И СООБИТАТЕЛЬ БЫВ ВЛАДЫЦЕ, И КОНЕЧНОЕ ИСТИННО ЖРЕБИЕМ ДОБРЕ ОБОГАЩСЯ, И СЛОВУ СВЕСЕЛЯСЯ ВОСПЕВАШЕ: ГОСПОДА ПОЙТЕ ДЕЛА, И ПРЕВОЗНОСИТЕ ВО ВСЯ ВЕКИ.

ЗА МИР МОЛИТВЕННИК ИЗЯЩНЕЙШИЙ КО СПАСУ СТАНИ, БЛАЖЕННЕ АПОСТОЛЕ, ПРОСЯ СВЫШЕ БОГАТНАГО МИРА ЦЕРКВАМ, И ХВАЛЯЩИМ ТЯ ВЕРНО ПРЕГРЕШЕНИЙ ОСТАВЛЕНИЕ, И ДУШАМ СПАСЕНИЕ ВОПИЮЩИМ: ГОСПОДА ПОЙТЕ ДЕЛА, И ПРЕВОЗНОСИТЕ ВО ВСЯ ВЕКИ.

БОГОРОДИЧЕН:

ТЫ СПАСЕНИЯ ВСЕМ ХОДАТАИЦА, БОГОМАТИ, ЯВИЛАСЯ ЕСИ, ЕДИНА ВСЕПЕТАЯ, СПАСА РОЖДШИ БОЖИЯ БОГА СЛОВА, ИЗБАВЛЬШАГО НАС ДРЕВНИЯ КЛЯТВЫ, И БЛАГОСЛОВЕНИЕ ДАРОВАВШАГО, ВЕРОЮ ЗОВУЩИМ: ГОСПОДА ПОЙТЕ ДЕЛА, И ПРЕВОЗНОСИТЕ ВО ВСЯ ВЕКИ.

ПЕСНЬ 9. ИРМОС:

НЕ РЫДАЙ МЕНЕ, МАТИ, ЗРЯЩИ ВО ГРОБЕ, ЕГОЖЕ ВО ЧРЕВЕ БЕЗ СЕМЕНЕ ЗАЧАЛА ЕСИ СЫНА: ВОСТАНУ БО И ПРОСЛАВЛЮСЯ, И ВОЗНЕСУ СО СЛАВОЮ НЕПРЕСТАННО ЯКО БОГ, ВЕРОЮ И ЛЮБОВИЮ ТЯ ВЕЛИЧАЮЩИЯ.

ЯВИЛСЯ ЕСИ МИРУ ЯКОЖЕ МОЛНИЯ ПРЕТЕКАЯ, ВО ТМЕ ДРЕВЛЕ И СЕНИ НЕВЕДЕНИЯ СЕДЯЩИЯ, ВЛЕКИЙ КО СВЕТУ НЕЗАХОДИМОМУ ВОПЛОЩШАГОСЯ ЕДИНОРОДНАГО СЫНА, ЕГОЖЕ САМОВИДЕЦ И ДЕЙСТВЕННЫЙ СЛУГА БЫЛ ЕСИ, БЛАЖЕННЕ: ЕГОЖЕ ВЕЛИЧАЕМ.

БУРНОЕ, БЛАЖЕННЕ, ОТ НЕБЕСЕ НОСИМОЕ ДЫХАНИЕ ПРИЕМ, И ЯЗЫКОМ ОГНЕДОХНОВЕННЫМ ОБОГАЩСЯ, ПОЖИГАЕШИ ЯКО ТЕРНИЕ БЕЗБОЖНУЮ МИРСКУЮ МУДРОСТЬ, СВЕЩАТЕЛЬНЫМИ ЗАРЯМИ ПРОПОВЕДАНИЯ ХРИСТОВА СИЯЯ, И МРАК РАЗОРЯЯ БОГОБЛАЖЕННЕ.

ПРИИМИ, БОГОГЛАСЕ АПОСТОЛЕ ИАКОВЕ, МОЛЕБНУЮ ПЕСНЬ, ЮЖЕ ТИ ПРИНОСИМ, ТВОЮ ПРАЗДНУЮЩЕ ПРЕЧЕСТНУЮ И ПРЕСВЕТЛУЮ ПАМЯТЬ: ИЗБАВИ ОТ ГРЕХОВ РАБЫ ТВОЯ, ВЕРХОВНЫЙ ХРИСТОВ АПОСТОЛЕ, ПРИЛЕЖНО МОЛЯСЯ, ДА ДОСТОЙНО ТЯ ВЕЛИЧАЕМ.

БОГОРОДИЧЕН:

ЯКО НЕИСКУСОМУЖНО ВО ЧРЕВЕ ТВОЕМ ПРИЕМШИ СЛОВО, ПРЕБЫЛА ЕСИ НЕТЛЕННА, ПРЕЧИСТАЯ ДЕВО, И РОЖДШИ НАМ ЕММАНУИЛА, СУЩАГО ВКУПЕ БОГА И ЧЕЛОВЕКА. СЕГО СУГУБА ЕСТЕСТВОМ ВЕДУЩЕ, ТЯ ВЕЛИЧАЕМ.

СВЕТИЛЕН. ПОДОБЕН: ДУХОМ ВО СВЯТИЛИЩИ:

НЕ ЯКО СЫНА АЛФЕЕВА, НО ЯКО УЧЕНИИКА СЛОВА, РАЗУМЕЕМ ТЯ, ИАКОВЕ АПОСТОЛОВ СЛАВО: ИБО БОЖЕСТВЕННОЕ СИЯНИЕ ЯВСТВЕННО ПРИЯЛ ЕСИ, И БЛАГОДАТЬ ЧУДЕС, ОТГОНЯТИ НЕДУГИ ОТ ЧЕЛОВЕК, ВЕРОЮ СОВЕРШАЮЩИХ ВСЕСВЯЩЕННУЮ ПАМЯТЬ ТВОЮ.

ДВАЖДЫ.

СЛАВА, И НЫНЕ, БОГОРОДИЧЕН:

ЯКО ИМУЩИ БЛАГОУТРОБИЕ И МИЛОСТЬ ВЕЛИКУЮ, БОГОРОДИЦЕ ДЕВО, ПРИЗРИ, ПРЕНЕПОРОЧНАЯ, НА МОЕ СМИРЕНИЕ, И СТРАСТНУЮ БУРЮ И ПЕЧАЛЕЙ НАХОЖДЕНИЯ РАЗЖЕНИ, ЧИСТАЯ, И ОГНЯ ГЕЕНСКАГО ИЗБАВИ МЯ ТВОИМИ МОЛИТВАМИ:

НА ХВАЛИТЕХ СТИХИРЫ НА 4, ГЛАС 4. ПОДОБЕН: ЯКО ДОБЛЯ:

ТРОСТИЮ БЛАГОДАТИ, * ОТ ГЛУБИНЫ СУЕТСТВА ЧЕЛОВЕКИ * ИЗВЛЕКЛ ЕСИ, ДОСТОЧУДНЕ, * УЧИТЕЛЯ МАНИЕМ * ПОВИНУВСЯ ИАКОВЕ, * ПРОСВЕЩШАГО ПО ВСЕМУ ТВОЕ РАЗУМЕНИЕ, * И АПОСТОЛА, И ЧЕСТНА БОГОГЛАГОЛЬНИКА, * ТЯ, ВСЕБЛАЖЕННЕ, ПОКАЗАВША, * ТОГО НЕПОСТИЖНАГО БОЖЕСТВА.

ДВАЖДЫ.

ДУХА СИЯНИЕ НА ТЯ СНИДЕ * ВО ОГНЕННЕ ВИДЕ, * И ТЯ, БЛАЖЕННЕ, * БОЖЕСТВЕННОЕ ПРИЯТЕЛИЩЕ СОДЕЛА: * СКОРО ОТГОНЯЩА БЕЗБОЖИЯ МГЛУ, * И МИР ПРОСВЕЩАЮЩА * СИЯНИЕМ ВСЕМУДРЫХ ТВОИХ СЛОВЕС, * ТАЙНОГЛАГОЛЬНИЧЕ, АПОСТОЛОВ УКРАШЕНИЕ, * ХРИСТОВ САМОВИДЧЕ, БЛАЖЕННЕ.

МОЛНИЯМИ ПРОПОВЕДАНИЯ, * ВО ТМЕ СЕДЯЩИЯ НЕВЕДЕНИЯ, * СЛАВНЕ, ПРОСВЕТИВ, * ПОКАЗАЛ ЕСИ СЫНЫ * ВЛАДЫКИ И БОГА ВЕРЫ РАДИ: * ЕГОЖЕ СТРАСТЕМ РЕВНОВАЛ ЕСИ И СМЕРТИ, * И СЛАВЫ БЫЛ ЕСИ НАСЛЕДНИК, ЯКО МУДР, И БОГОГЛАГОЛИВ, ЯКО УЧЕНИИК ИСТИННЕЙШИЙ.

СЛАВА, ГЛАС 2:

ОСТАВИВ ЗЕМНАЯ, ПОСЛЕДОВАЛ ЕСИ ХРИСТУ, И ЗНАМЕНАВСЯ ДОХНОВЕНИЕМ СВЯТАГО ДУХА, ПОСЛАН БЫВ ОТ НЕГО В ЯЗЫКИ ПОГИБШИЯ, ОБРАЩАТИ ЧЕЛОВЕКИ В СВЕТ БОГОЗНАНИЯ, АПОСТОЛЕ ИАКОВЕ: И СКОНЧАВ ПОДВИГИ БОЖЕСТВЕННЫЯ ТВОЕЯ СТРАСТИ И МУК РАЗЛИЧНЫХ ДУШУ ТВОЮ ХРИСТУ ПРЕДАЛ ЕСИ. ТОГО МОЛИ ВСЕБЛАЖЕННЕ, ДАРОВАТИ НАМ ВЕЛИЮ МИЛОСТЬ.

И НЫНЕ: ВСЕ УПОВАНИЕ МОЕ:

СЛАВОСЛОВИЕ ВЕЛИКОЕ. И ОТПУСТ.

НА ЛИТУРГИИ: БЛАЖЕННА АПОСТОЛА, ПЕСНЬ 3 И 6. ПРОКИМЕН, ГЛАС 8: ВО ВСЮ ЗЕМЛЮ ИЗЫДЕ ВЕЩАНИЕ ИХ, И В КОНЦЫ ВСЕЛЕННЫЯ ГЛАГОЛЫ ИХ. СТИХ: НЕБЕСА ПОВЕДАЮТ СЛАВУ БОЖИЮ: АПОСТОЛ К КОРИНФЯНОМ, ЗАЧАЛО 131. АЛЛИЛУИА, ГЛАС 2: ИСПОВЕДЯТ НЕБЕСА ЧУДЕСА ТВОЯ ГОСПОДИ: ЕВАНГЕЛИЕ ЛУКИ, ЗАЧАЛО 51. ПРИЧАСТЕН: ВО ВСЮ ЗЕМЛЮ ИЗЫДЕ ВЕЩАНИЕ ИХ:

Служба общая Пресвятой Богородице, в честь святого Ея образа

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНЕ


Блажен муж: 1-й антифон.


На Г осподи воззвах, стихиры, глас 4:

Подобен: Д ал еси знамение:

Б ожественными детельми соблюдающи и покрывающи от вражиих нахождений, любовию празднующыя преславное явление пречистого образа Твого, зовущыя Ти: Ты еси Крепость наша и Утверждение, и радование боголепное, Един Сын Твой и Бог наш, Емуже покланяющеся глаголем: Иисусе Всесильне, спаси душы нашя, яко Милосерд.
Д несь священно собравшеся похвалим Богородицу: Пресвятая Дево, многая Твоя величия и чудес пучина: Ты бо еси нам Святое ограждение и похвала и Слава и Источник исцеления: празднующе явление святого Твоего образа, молимся глаголюще: Иисусе Всесильне, спаси душы наша, яко Милосерд.
Б лагочестивно, Пречистая, честными Твоими молитвами, огради и сохрани, и страшны врагом и неработны яви, творящыя празднество явления честнаго образа Твего, да Сыну Твоему зовем: Иисусе Всесильне, спаси нас, яко Милосерд.


Слава и ныне, глас 6:


Я ко венцем пресветлым, Пречистая Богородице, явлением образа Твоего, Церковь Божия обложися, и светится радующися, днесь тайно ликует, вопиющи Тебе, Владычице: радуйся, диадимо честная, и венче Божественныя славы. Радуйся, едина славы Исполнение, и вечное Веселие. Радуйся, к Тебе прибегающым Пристанище, Предстательнице и Спасение душ нашых.

Вход. Прокимен дне. И чтения три.

Бытия чтение. [Глава 28]


И зыде Иаков от студенца клятвеннаго, и иде в Харрань. И обрете место, и спа тамо. Зайде бо солнце: и взят от камения места того, и положи возглавие себе, и спа на месте оном, и сон виде: И се лествица утверждена на земли, еяже глава досязаше до небес, и ангели Божии восхождаху и низхождаху по ней. Господь же утверждашеся на ней, и рече: Аз Бог Авраамов отца твоего, и Бог Исааков, не бойся: земля, идеже ты спиши на ней, тебе дам ю и семени твоему. И будет семя твое яко песок земный, и распространится на море, и ливу, и север, и на востоки: и возблагословятся о тебе вся колена земная, и о семени твоем. И се Аз с тобою Сохраняяй тя на всяком пути, аможе аще пойдеши: и возвращу тя в землю сию, яко не имам тебе оставити, дондеже сотворити Ми вся, елика глаголах тебе. И воста Иаков от сна своего, и рече: яко есть Господь на месте сем, аз же не ведех. И убояся, и рече: яко страшно место сие, несть сие, но дом Божий и сия врата Небесная.

Пророчества Иезекиилева чтение. [Главы 43 и 44]


Т ако глаголет Господь: будет от дне осмаго и прочее, сотворят иереи на олтари всесожжения вашего, и яже спасения вашего, и прииму вы, глаголет Адонаи Господь. И обрати мя на путь врат святых внешних, зрящих на востоки, и сия бяху затворена. И рече Господь ко мне: врата сия затворена будут, и не отверзутся, и никтоже пройдет сквозе их, яко Господь Бог Израилев пройдет ими, и будут затворена. Яко Игумен сядет в них снести хлеб, по пути еламских врат внидет, и по пути его изыдет. И введе мя по пути врат святых сущих к северу, прямо храму: и видех, и се исполнь славы храм Господень.

Притчей чтение. [Глава 9]


П ремудрость созда себе дом, и утверди столпов седмь. Закла своя жертвенная, и раствори в чаши своей вино, и уготова свою трапезу. Посла своя рабы, созывающи с высоким проповеданием на чашу глаголющи: Иже есть безумен, да уклонится ко мне. и требующым ума рече: Приидите, ядите мой хлеб, и пийте вино, еже растворих вам. Оставите безумие, и живи будете, и взыщите разума, да поживете, и исправите разум в ведении. Наказуяй злыя, приимет себе безчестие: обличаяй же нечестиваго, опорочит себе, обличения бо нечестивому раны ему. Не обличай злых, да не возненавидят тебе: обличай премудра, и возлюбит тя. Даждь премудрому вину, и премудрший будет: сказуй праведному, и приложит приимати. Начало премудрости, страх Господень, и совет святых, разум. Разумети бо закон, помысла есть благаго: сим бо образом многое поживеши время, и приложатся тебе лета живота.


На стиховне стихиры, глас 3:


П риидите, вси концы земли, честное явление образа Божия Матере ублажим: ибо руце к Сыну воздеюще молится: темже святым явлением иконы Ея мир оживлен бысть: псалмы и пеньми и песньми духовными, со всеми святыми празднуем светло.
Стих: П риведутся девы в след Ея, и искренние Ея приведутся Тебе.
В ельми добротою украси Тя Бог, яко в человецех Свет на руку Твоею: Яже едина во Свете Его, Упование христианом, Помощница сущым в нуждах и скорбех, и Пристанище в пучине труждающымся: моли избавитися от напастей, любовию поющым явление образа Твего всечестное.
Стих: С лыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.
В сечестное явление иконы Твоея, Пресвятая Дево Чистая, ангел множество на небесех, и человеческий род на земли блажит: яко Мати бысть Творца всех Христа Бога. Того молящи за ны не престай молим Тя, иже на Тя с Богом упование возложихом, Богородица Препетая и Неискусобрачная.


Слава и ныне, глас 2:


М ысли очистивши и ум, со ангелы и мы торжествуем светло, начинающе Давидскую песнь Отроковице Невесте всех Царя, Христа Бога нашего: воскресни, Господи, глаголющи, в покой Твой Ты, и Кивот святыни Твоея. Якоже палаты красну Сию украсил еси, и причел еси Ю граду Твоему, Владыко, строити и покрывати от сопостатных поган державною силою, Тоя молитвами.

Тропарь празднику во уставе, аще же несть, глаголи сей тропарь, глас 4:


К Богородице прилежно ныне притецем, грешнии и смиреннии и припадем, в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши, потщися, погибаем от множества прегрешений: не отврати Твоя рабы тщы, Тя бо и едину надежду имамы.


Слава, и ныне.


Н е умолчим никогда, Богородице, силы Твоя глаголати, недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед? кто же бы сохранил до ныне свободны? не отступим, Владычице, от Тебе: Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых.

НА УТРЕНИ


На Б ог Господь:тропарь Богородице дважды.
Слава и ныне: Н е умолчим никогда: единожды.
По 1-й кафисме седален, глас 3.
Подобен: Я вился еси днесь:


З арями просия всемирная радость, явления пречуднаго образа Твоего, Дево Мати Марие: на земли просвети мысли, любовию поющых Тя.


Слава, и ныне, тойже.


По 2-й кафисме седален, глас 4.


Подобен: У дивися:


Д ева Мариа Богродица воистинну, яко облак светлый нам возсия. Ктому Адам не осуждается, и Ева от уз свободися. Сего ради и мы зовем, вопюще с дерзновением Единей Чистей: Пресвятая Дево, моли Сына Твоего, подати грехов оставление.


Слава и ныне, тойже.

По Х валите Имя Господне:
Припев: В еличаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый им же точиши исцеления всем с верою притекающим.
Псалом избранный: П омяни Господи Давида, и всю кротость его.

На полиелеи седален, глас 1.
Подобен: А нгельския силы:


Д евическаго Твоего чрева красен Клас явлься, израстила бо еси мирови Жизнь. Сего ради силы небесныя вопиют Тебе Богородице, славяще честное Твое празднество, Пречистая: слава явлению образа Твоего: Слава девству Твоему, Мати Безневестная.


Слава и ныне, тойже.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.


Прокимен, глас 4: П омяну имя Твое во всяком роде и роде.
Стих: О трыгну сердце мое слово благо, глаголю аз дела моя Цареви.
В сякое дыхание: Евангелие от Луки, 4-е зач.


По 50-м псалме, стихира, глас 6:


Д несь небесная врата отверзаются, и дверь Божественная предгрядет. Днесь радости благодать начинается, явлением мирови пречудныя иконы Божия Матере: Еюже земная с небесными совокупляются, во спасение душам нашим.

Канон Пресвятей Богоодице, глас 8. Ирмосы по дважды. Тропари на 12.

Песнь 1.


Ирмос: В оду прошед яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Б ожиею силою благочестно укрепи мя, радостно пети явление честнаго образа Твоего, Пречистая, заступление граду Твоему, и всем людем Твоим державу неразрушиму, Пресвятая, и стаду Твоему утверждение.
Б лагостыню и милость почерпаем Твоими молитвами: Ты бо Бога Сильнаго родила еси, спасающая вся благоверныя молением Твоим, Пренепорочная. Егоже ради Тя ублажаем вси, Владычице.
Б ожественное явление пресвятаго образа Твоего, празднуюм, Пречистая Богородице, яко Тобою спасение нетленно даровася, и неразрушимо веселие и надежда, Покров и держава, и душам нашим Прибежище.
П од Твой кров притекаем, Владычице, людие Твои, Пренепорочная, Помощница буди нам рабом Твоим, и спасению прошение подающи, любовию поющым Тя.
Катавасия: О тверзу уста моя: Или по уставу.

Песнь 3.


Ирмос: Н ебеснаго круга Верхотворче Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных Утверждение, Едине Человеколюбче.
В ерою сердца обновим, явлением иконы Святыя Богородицы, всем подавая верою просящым избавления, от враг видимых и невидимых нас соблюди, Пречистая.
О свящаеши благочестно, верно притекающих ко храму Твоему, и припадающих любовию, явлению пречестныя иконы Твоея: избави нас от всяких бед, и победы даруй православным христианом на поганыя: и милостива сотвори нам Сына Твоего и Бога нашего.
И з Тебе Божие Слово воплощся, и дом сотвори Себе во святем чреве Твоем, и изволи родитися, якоже восхоте, и дарова нам день видети явление образа Твоего, Егоже любовию празднующе, молимся Ти.
Р адостными душами, и в веселии сердца, возвысивше ум к честному и Божественному явлению предивныя иконы Твоея, вси вернии молим Тя, Богородице, яко Пречистому Сыну Твоему млеко подала еси, Иже вся Питающему милостию Своею.

Ин кондак, глас 6:


Н е имамы иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Владычице: Ты нам помози, на Тебе надеемся, и Тобою хвалимся: Твои бо есмы раби, да не постыдимся.


Седален, глас 4:


Ц ерковь Твоя светло празднует славнаго образа Твоего явление, и вси вернии, поюще, зовем Ти прилежно, Чистая Дево: вся верныя укрепи на вражию силу, и советы беззаконных разори: и живот наш направи, творити Божественную волю Сына Твоего.


Слава и ныне, тойже.

Песнь 4.


Ирмос: У слышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.
Т ы убо, Дево Чистая, к Свету незаходимому пришедши помяни нас, молящи Сына Твоего и Бога нашего, честное явление иконы Твоея празднующих, подати грехов оставление.
Я коже солнце светозарное, небо преходяще сияет, и Твое Божественный праздник лучы испущает: страстей же мглу от нас отгоняя, дарует душам нашым очищение, и от бед свобождение.
Н ыне мрак злобный потребися, и солнечный и душевный свет возсия, Всенепорочныя Божия Матере, праздник честнаго явления образа, егоже благочестно празднуем.
П рибежище великое и похвала, Пречистая и Пренепорочная Мати Всепетая: Ты Кивот умныя Святыни, Ты целеб Источник неисчерпаемый, чтущым честное явление образа Твоего.

Песнь 5.


Ирмос: В скую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго? Но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.
И сполняется святыни всяческая, к Тебе прибегающая: и прощение вернии приемлюще, празднуем честное явление иконы Твоея, в немже молим Тя, подати нам благодать и милость в день судный.
У красилася еси девства чистотою, рождшая краснаго Сына Твоего и Бога нашего: украси праздник честнаго явления образа Твоего, и священнический чин возвесели, и люди Твоя от всяких бед свободи.
Я ко другий рай всем познавается, стяжавый посреде благоухания цвет, Твой честный праздник, Божиим благоуханием верных сердца исполняет, иже любовию чтущих Тя, Пренепорочная Владычице.
О блак была еси, Дево, дождю Божию, Пренепорочная Владычице, воду спасительную испущающи, землю грехми изсохшую напоивши, приводящи плод творению добродетели: сего ради ублажаем Тя.

Песнь 6.


Ирмос: О чисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
П режде всех век Сущаго. Яко Отроча родила еси, и наша сердца обновила еси, многими грехи обетшавшая: и обновление приими нашего пения, приносяще Твоему празднику, Богородице Приснодево.
Ц ерковь Твоя Святая, дивна вправду есть, еже Пречистое явление иконы Твоея в ней благочестно празднуем, и всем сердечная подаваеши исцеления, блажащым Тя, Пречистая, и от всяких бед соблюди рабы Твоя.
Д уша всяка веселится, сошедшеся в церковь Твою, и Твой празднуем праздник, поюще, Дево Богородице, честное явление образа Твоего, яко солнце светящееся, и света сияющее Божия Духа благодатию, и нас озари, и просвети сердца наша, Дево Мати Владычице.
П оем Пречистое явление иконы Твоея, и чтим Непорочное Твое зачатие, и Рождество Твое, Богоневесто Отроковице: славят же с нами ангельстии чинове и всех святых ликове.

Таже кондак прилучившагося праздника. Аще же несть, глаголи сей
Кондак, глас 1:


Ч естное Жилище бывшее Неизреченнаго естества Божественнаго, выше слова и паче ума, и грешным еси Споручница, подаваеши благодать и исцеление, яко Мати всех Царствующаго: моли Сына Твоего, получити нам милость в день судный.


Икос:


К Богородице вопием любовию: радуйся, Граде Господень. Разуйся, скиптре Давидов. Радуйся, Палато одушевленная. Радуйся, ручко Божественныя манны. Радуйся, неопалимая Купино. Радуйся, свещниче златый. Радуйся, свеще неугасимая. Радуйся, горо Божия приосененная. Радуйся, огненосный Престоле. Радуйся, лествице и дверь небесная. Радуйся, жезле Ааронов невлажно прозябый. Радуйся, всех спасающи от всяких бед и скорбей, и моли, Пречистая, Сына Твоего, получити нам милость в день судный.

Песнь 7.


Ирмос: Б ожия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи радованною ногою, яко в цветнице ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.
Ц арица всех пришедши, небесный кров на славу нам устави, праздника Божественнаго явления образа Своего, имже спасаемся от невидимых враг нахождения, к Сыну Твоему вопиюще: благословен Бог отец нашых.
Р ождеством Твоим, Госпоже Богородице Дево, и всеми Твоими праздники, круг лета венчася: и ныне украси день честнаго явления святыя иконы Твоея, благодать источающи, мы же вси вернии во храм Твой притекающе.
В ся силы небесныя восхваляют Рождшую Господа, и роди человечестии прославляют Ю, явльшую нам день честнаго явления предивнаго образа Своего, Прибежище наше, Надежда и Покров, и ограждение от вражиих нахождений.
Б лагодатный облаче, окропи нас свыше росою Благодати и милости Твоея, чтущих день праздника славнаго явления честныя иконы Твоея, егоже поет и славит всяка душа радующися: благословена Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего.

Песнь 8.


Ирмос: Б езначальнаго Царя славы, Егоже трепещут небесныя силы, пойте священницы, людие, превозносите во вся веки.
Ц арица еси всех едина Богу, Богородительнице Чистая, святый Престол и палата Христа Бога: Егоже моли о чтущих честное явление образа Твоего, подати грехов оставление.
Р уками святыми истинно понесла еси, в Тебе воплотившагося Господа, на земли, Преславная: и ныне взошла еси превыше небес, и оставльши человеком пресветлый день честнаго явления славнаго образа Твоего, воньже славим поюще: Господа пойте, и превозносите Его во веки.
Б ожественнии играйте пророцы, чтуще Девы Богородицы честное иконы явление: Та бо исполни всех речения, вами сказуемаго рождши Христа всех Царя: Егоже превозносим во веки.
П адшым востание, унывающым радование, заблуждшым Наставнице, болящым посещение и исцеление и всем христианом Спасение: соблюди нас, Госпоже, вопиющих и чтущих явление пречестнаго образа Твоего, и избави нас от иноплеменных нахождения.

Песнь 9.


Ирмос: У страшися всяк слух неизреченна Божия снизхождения, яко Вышний волею сниде даже и до плоти, от Девическаго чрева бысть Человек: темже Пречистую Богородицу вернии величаем.
П реславная глаголашеся о Тебе, Граде Божий, и присно Царствующаго небесными и земными, от Тебе Рождшагося, и от земли Тя на Небо Возведша: Емуже непрестанно молися о чтущих честное явление святыя иконы Твоея, с нимже Тя величаем.
Б езплотных чинове, патриарх собор, и апостолов Божественный состав, пророческий лик, и мученичестии полцы, святителей и преподобных отец лики, и вси святии, веселитеся с нами, празднующе явление пречудаго образа Божия Матере, и величающе.
В сяческая освятила еси Рождеством Твоим, Пречистая Дево, и явила еси большее просвещение, пречестный день явления святыя иконы Твоея: егоже празднующе, Тебе величаем.
В ознеси рог православных христиан, и низложи иноплеменных шатания, Богородительнице Пречистая: невоеваны соблюди грады Твоя, и вся страны христианския сохрани, в нихже великое Твое имя и многославное величается, и верно славится от всех, Владычице Чистая.

Светилен.


Подобен: Ж ены услышите:


А даме, обновися, и Ево веселися, пророцы со апостолы, и мученики ликовствуйте, и преподобнии со святители веселитеся: ибо радость и веселие, ангелом же и человеком дивное явление образа Пречистыя Богородицы Марии. Трижды.

На хвалитех стихиры, глас 1:


И сточник света, и Поток светлости неистощимый, приносяще праздник явления пречудныя иконы Твоея, Сего убо моли, Богородице, неразумия тмы избавити ны, и страстей душевных же и телесных, и в будущем веце безконечныя муки избави нас. Дважды.
И сточника премудрости благия, разума же пучину и благодати: тем тя бездну Ипостасная Божия Премудрость, Богородице, показа, праздник преславаго явления святаго образа Твоего, из Тебе плотию рождейся. Егоже ради каплю ми премудрости Твоея и разума подаждь, и к жизни настави мя.
Н ачало тайных Христовых чудес, Владычице, страшну видевше главизну, честное исполнение святаго Твоего образа праздник, и Божественных чудес, почитаем и покланяемся: от болезней и скорбей посети, Наставнице, и будущаго, Богородице, избави нас мучения.

Слава и ныне, глас 8:


Б огородицу Марию вси воспоим: радуйся, Мати Божия. Радуйся, лествице одушевленная и разумная. Радуйся, купино неопалимая. Радуйся, стамно Всесвятая. Радуйся, цвете веры. Радуйся, жезле прозябший. Радуйся, златая кадильнице. Радуйся, горо Божия присенная Дево. Радуйся, разрешение первыя Евы. Радуйся, Престоле Божий. Радуйся, многомилостивая Красото. Радуйся, Владычице.


Славословие великое и отпуст.

НА ЛИТУРГИИ


блаженна от канона, песнь 3-я и 6-я.
Прокимен, песнь Богородицы, глас 3: В еличит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем.
Стих: Я ко призре на смирение рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди.
Апостол к филиписием, зач. 240
Аллилуиа, глас 8: С лыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.
Стих: Л ицу Твоего помолятся богатии людстии.
Евангелие от Луки, зач. 54.
Причастен: Ч ашу спасения прииму и Имя Господне призову.

Молитва


Ц арице моя преблагая, надеждо моя Богородице, приятелище сирых и странных предстательница, скорбящих радосте, обидимым покровительнице! Зриши мою беду, зриши мою скорбь, помози ми яко немощну, окорми мя яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко не имам иныя помощи разве Тебе, ни иныя предстательницы, ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. А минь.

Служба составлена на основе службы общей праздником Богородичным (Минеи общей). Употребляется в том случае, если нет особой службы Богородице в честь Ея иконе, память явления которой празднуем.

Подобны - песнопения, которые по строению текста и напеву следуют образцу - самоподобну. Название самоподобна складывается из начальных слов этого песнопения. В богослужебных книгах ссылка на самоподобен выглядит примерно следующим образом: Глас 4, подобен "Дал еси знамение". После такого заголовка следуют стихиры 4 гласа, которые поются напевом самоподобна, начинающегося словами "Дал еси знамение".

В древнерусской традиции не используется византийский термин "самоподобен" (αυτόμελα ). Вместо этого и "подобные" песнопения и "образцы" - самоподобны у нас именовались одинаково - подобнами.

Самоподобны, которые можно встретить в рукописях XVII века, можно разделить на устные и письменные. Те из них, которые были удобны для пения наизусть, благодаря простоте мелодии, назывались "приимощными" (или "приимочными", "приемными"). Другие, сложные по мелодике подобны пелись не наизусть, а по крюкам. Поэтому они назывались знаменными (то есть письменными - записанными крюками).

Так, к "приимощным" относится подобен первого гласа "Прехвальнии мученицы", а к знаменным - "О дивное чудо" того же гласа.

Примерно в начале 17 века, с целью придания большей торжественности богослужению, были созданы "знаменные" версии и для "приимощных" подобнов (существует несколько редакций таких знаменных подобников). При этом петь новые знаменные подобны можно было только по крюкам, так как они не строго следовали модели самоподобна, в них заменялись и добавлялись попевки и проч. Фактически подобны превращались в самогласные стихиры с самостоятельной структурой, фитами и т.д.

Такая практика исполнения искажает древнюю церковную традицию пения на подобен. Поэтому в нашем собрании отсутствуют "новые знаменные" подобны.

Собрания образцов для пения на подобен обычно объединяли в особый раздел "подобны на осмь гласов", или "подобник". Каждому подобну обычно предшествует указание на глас и на количество строк (для удобства деления текста в богослужебной книге).

В старых богослужебных книгах подобны часто снабжались "репьями" - особыми знаками-звездочками, разделяющими песнопения на строки, согласно их модели-самоподобну. Если разделения нет, или оно не соответствует требуемому количеству строк, необходимо правильно разделить песнопение на строки. Следует обращать внимание на текст подобных песнопений - он часто перекликается с текстом самоподобна, что необходимо учесть при разметке.

Описание подобнов

(В первой колонке - название подобна, во второй - тип: знаменный (зн) или приимощный (пр), в третьей - количество строк, на которое должен делиться текст (только для приимощных подобнов), в последней - указание где можно найти текст подобна).

* старое: "Доме Ефрантов" - калька с греческого "oikos tou efranta`"

** или "на колико хощешь"

*** если оно приходится на 24 декабря. В современных минеях текст встречается 18 декабря и 21 декабря - в службе св. Петру Митрополиту Московскому

**** Эта стихира составлена "по мотивам" проповеди свт. Василия Великого на 40 мучеников.

* варианты: званный свыше, иже званный свыше

* или "на колико хощеши"

* Варианты: В третий день, Третий день

** Все возложше, Все упование

*** Неначаемая

**** Ангельския преидут силы. Эта группа стихир по преданию написана прп. Романом Сладкопевцем.

Окт., пон утро, на стих, муч

"Господи, аще и на судищи"

Окт., Неделя, утро, на хвалитех

"Мученики Твои, Господи"

Окт., втор веч на стих

"Мученицы Господни"

Окт., Неделя, веч, на стих

"Иже во Едеме рай" ***

Окт., среда, утро, на стих

* Вариант: О преславное чудо

** Что вы наречем

*** Еже древле во Едеме, Во Едеме рай

Глас 2

Подобен (греч. προσόμοια — очень сходное, весьма похожее) — богослужебное песнопение, мелодия и метрика которого подобны другой богослужебной песни. Текст на подобен распевается на определенный глас (исключая внегласовые песнопения). То есть у каждого из 8 гласов помимо самих гласовых мелодий имеются дополнительные мелодии (самоподобны).

Другая богослужебная песня, на которую похож подобен, носит название самоподобен, потому что она была написана изначально, а все остальные тексты, которые поются на ее напев, должны быть подобны ей.
Самоподобен (греч. αύτόμελον) — богослужебное песнопение, имеющее свою собственную метрику и мелодию и выступающее образцом для других.

Подобны на гласы бывают:

Стихирные — предназначенные для распевания стихир, например глас 1 «Небесных чинов»;

Кондакарные (тропарные) — предназначенные для распевания тропарей, кондаков, например глас 3 «Дева днесь».

Всего в богослужебных книгах можно встретить указания о пении текстов на около 150 самоподобнов. Распевы большинства из них не сохранились. Иные утратили практическое значение (распевы для седальнов, светильнов), поскольку тексты таковых не поются, а читаются во время богослужения.

Подобны, как часть исконно церковного пения, обладают удивительным свойством. Они не подчиняются классическим законам музыки (мажор/минор). То есть если напев минорный, то он должен сопровождать исключительно печальный текст и наоборот, если мажор, то звучит весело. Одна и та же мелодия подобна может использоваться как для торжествующего, радостного песнопения, так и в случае покаянного настроя. Например, подобен «Тридневен» изначально является текстом воскресной стихиры, но часто на него положено петь тексты, связанные с распятием Господа.

Ниже представлены только некоторые образцы подобнов, надеемся, они послужат хорошим примером в овладении церковной мелодикой богослужений.

Ноты прилагаются в формате pdf.

Самоподобен «Небесных чинов»

Небѐсных чино̀в ра̀дование,/ на землѝ человѐков крѐпкое предста̀тельство,/ Пречѝстая Дѐво,/ спасѝ ны̀, ѝже к Тебѐ прибега̀ющия,/ я̀ко на Тя упова̀ние по Бо̀зе,// Богоро̀дице, возложѝхом.

Напев этого самоподобна очень простой и состоит всего из двух колен (мелодий). Оригинал (самоподобен) по сути является богородичном и находится как в приложении отпустительных богородичнов, которые поются в будничные службы в понедельник на «И ныне», если святому полагалась стихира на «Слава», так и в службе понедельника 1-го гласа на стиховне.

В богослужебных книгах указание о пении на «Небесных чинов» встречается достаточно часто. При пении стихиры на данный самоподобен разделить ее нужно так, чтобы заключительный текст распевался на мелодию 2-го колена. Просим обратить внимание, что в минее часто стихиры разделены иным образом, перед пением следует сверить разметку и исправить в случае необходимости.

Самоподобен начинается с безударного слога «не» (минорный квартсекстаккорд). Но стихиры, которые начинаются с ударного слога, соответственно должны распеваться с ударного слога «бе» самоподобна (минорное трезвучие).

См. «Ноты напева Оптиной пустыни».

Также приводим образец самободобна «О, дивное чудо…» распева КПЛ (ноты pdf) и соответствующий подобен 1-го гласа (mp3) «Взбранной воеводе…».

О, дѝвное чу̀до!/ Исто̀чник Жѝзни/ во гро̀бе полага̀ется,/ и лѐствица к небесѝ гро̀б быва̀ет:/ веселѝся Гефсима̀ние,/ Богоро̀дичен святы̀й до̀ме./ Возопиѐм вѐрнии,/ Гавриѝла иму̀ще чинонача̀льника:/ Благода̀тная, ра̀дуйся,/ с Тобо̀ю Госпо̀дь,/ подая̀й мѝрови// Тобо̀ю вѐлию мѝлость.

Указание на пение на этот самоподобен реже встречается в богослужебных книгах. Он также сложнее по структуре, поэтому распеть его без нот будет непросто.

Самоподобен находится в службе Успения Пресвятой Богородицы, 1-я стихира на «Господи воззвах» великой вечерни.

Пример пения — из службы Субботы Акафиста (хор певческого отделения под рук. Е. С. Кустовского 2014/15 гг.)

Самоподобен «Егда от древа»

Егда̀ от дрѐва Тя̀ мѐртва,/ Аримафѐй сня̀т всех Живота̀,/ смѝрною и плащанѝцею Тя̀, Христѐ, обвѝв,/ и любо̀вию подвиза̀шеся,/ сѐрдцем и устна̀ми/ Тѐло нетлѐнное Твоѐ облобыза̀ти./ Оба̀че одержѝмь стра̀хом,/ ра̀дуяся, вопия̀ше Тѝ:// сла̀ва снизхождѐнию Твоему̀, Человеколю̀бче.

Самоподобен является стихирой на стиховне службы Великой пятницы.

Состоит из 5 колен. Распевается он строго на 9 строк, из которых с 1-й по 4-ю повторяются дважды друг за другом, а 9-я является заключительной. На это следует обращать внимание при разделении стихиры (в минее бывают ошибки). Встречается достаточно часто. Несмотря на большое количество строк, запоминается легко. На него часто поют «Достойно есть» на литургии.

Пример пения (Псково-Печерский монастырь)

До̀ме Евфра̀фов,/ гра̀де святы̀й,/ проро̀ков сла̀во,/ украсѝ дом,/ в нѐмже Божѐственный ражда̀ется.

Самоподобен находится в службе недели святых отцов (1-я стихира на стиховне). Подобен ему — это стихира в службе русских святых — стихира на «Слава» на стиховне:

Но̀вый до̀ме Евфра̀фов,/ удѐле избра̀нный,/ Ру̀сь свята̀я,/ хранѝ вѐру правосла̀вную,// в нѐйже тебѐ утверждѐние.

Стихиры распеваются на 5 строк, обычно они такие же короткие по тексту, как и подобен, и повторять мелодии колен заново не приходится, если только при пении на него неизменяемых песнопений (например, «Достойно есть»).

Пример пения (Троице-Сергиева лавра)

Самоподобен «Дева днесь»

Достаточно известный тропарный самоподобен, является кондаком праздника Рождества Христова.

Дѐва днѐсь Пресу̀щественнаго ражда̀ет, и земля̀ вертѐп Непристу̀пному прино̀сит, А̀нгели с па̀стырьми славосло̀вят, волсвѝ же со звездо̀ю путешѐствуют, нас бо ра̀ди родѝся Отроча̀ Мла̀до, Превѐчный Бог.

Помимо прямых указаний богослужебных книг для случаев пения на этот подобен (к примеру, для кондака Покрова Богородицы) его прекрасно можно применить в службе в период Великого поста — Суббота Акафиста, где кондак «Взбранной Воеводе» должен исполняться 8 раз. Поэтому часто для этих целей используют 8 напевов разных подобнов на 8 гласов.

Пример пения (хор певческого отделения под рук. Е. С. Кустовского 2014/15 гг.)

Самоподобен «Дал еси знамение»

Да̀л есѝ зна̀мение/ боя̀щимся Тебѐ Го̀споди,/ Крѐст Тво̀й честны̀й,/ ѝмже посрамѝл есѝ/ нача̀ла тьмы̀ и вла̀сти,/ и возвѐл есѝ нас/ на пѐрвое блажѐнство,/ тѐмже Твоѐ человеколю̀бие сла̀вим,/ Иису̀се Всесѝльне,// Спа̀се душ на̀ших.

Самоподобен является стихирой Октоиха на стиховне утрени в среду.

Состоит из 4 колен и заключительного, но после 4-го перед заключительным снова следует 1-е. Стихиру следует разделять так, чтобы перед заключительной петь 1-ю мелодию.

Стихиры на этот самоподобен встречаются достаточно редко. Чаще у 4-го гласа можно увидеть подобны «Яко добля» и «Званный свыше». Но они по структуре сложнее и поются обычно по нотам.

Пример пения (хор ПСТГУ)

Самоподобен «Яко добля»

Самоподобен «Яко добля» находится в службе Георгию Победоносцу (стихира на «Господи воззвах» на великой вечерне).

Я̀ко до̀бля в му̀ченицех,/ страстотѐрпче Гео̀ргие,/ сошѐдшеся днѐсь восхва̀лим тя,/ я̀ко течѐние совершѝв, вѐру соблю̀л есѝ,/ и прия̀т от Бо̀га побѐды твоея̀ венѐц:/ Его̀же молѝ, от тли и бед изба̀витися,/ вѐрою соверша̀ющим// всечестну̀ю па̀мять твою.

Пример пения (хор ПСТГУ — «Течение совершил еси, Филиппе святителю»)

Самоподобен «Званный свыше» — стихира на «Хвалитех» из службы апостолам Петру и Павлу (29 июня).

Зва̀нный свы̀ше,/ а не от человѐк,/ егда̀ земна̀я тьма̀/ помрачѝ о̀чи телѐсныя,/ нечѐстия облича̀я сетова̀ние,/ тогда̀ небѐсный свет облиста̀/ мы̀сленныя о̀чи,/ благочѐстия открыва̀я красоту̀./ Тѐмже позна̀л есѝ изводя̀щаго свет из тьмы̀/ Христа̀ Бо̀га на̀шего:/ Его̀же молѝ,// спастѝ и просветѝти ду̀ши на̀ша.

Пример пения (хор ПСТГУ — «Егда прежде рождества твоего»)

Самоподобен «Радуйся Живоносный Кресте»

Ра̀дуйся Живоно̀сный Крѐсте,/ благочѐстия непобедѝмая побѐда,/ двѐрь ра̀йская,/ вѐрных утверждѐние,/ Цѐркве ограждѐние,/ ѝмже тля разорѝся и упразднѝся,/ и попра̀ся смѐртная держа̀ва,/ и вознесо̀хомся от землѝ к небѐсным:/ ору̀жие непобедѝмое,/ бесо̀в сопротивобо̀рче,/ сла̀ва му̀чеников,/ преподо̀бных я̀ко воѝстину удобрѐние,/ приста̀нище спасѐния,// да̀руяй мѝру вѐлию мѝлость.

Самоподобен является стихирой на «Слава» на стиховне службы Крестовоздвижения (14/27 сентября).

Эта же стихира есть также в службе Крестопоклонной недели Великого поста.

Напев подобна «Радуйся…» состоит из 4 колен и заключительного. Стихиру распределять лучше так, чтобы заключительная мелодия была после 4-го, 1-го либо 2-го колен.

Существуют разные варианты распева для 1-го, 3-го и 4-го колен (см. ноты).

Пример пения — из службы Живоносного Источника в Светлую Пятницу (хор певческого отделения под рук. Е. С. Кустовского 2014/15 гг.)

Самоподобен «Тридневен»

Самоподобен «Тридневен» — воскресная стихира Октоиха на «Хвалитех».

Триднѐвен воскрѐсл есѝ, Христѐ, от гро̀ба/ я̀коже пѝсано ѐсть,/ совоздвѝгнувый праотца̀ на̀шего./ Тѐмже Тя и сла̀вит/ ро̀д человѐческий,// и воспева̀ет Твоѐ воскресѐние.

Очень проста его структура, всего 2-го колена, заканчивается 2-м, либо его хорошо заканчивать мелодией заключительного колена напева ирмологического 6-го гласа, называемого в обиходе «Волною морскою» (ноты). При выборе мелодии заключительного колена хорошо сопоставить мелодию с текстом стихиры. Мы можем встретить указания петь на данный подобен как радостные праздничные стихиры (как воскресная, они повествуют о воскресении Господа), так и стихиры, связанные со скорбью о распятии Христа.

Сравните текст воскресной стихиры со следующим текстом Крестобогородична из службы в пятницу на стиховне утрени 3-й седмицы Великого поста, который, по указаниям Триоди, поется на данный подобен:

Всечѝстая, я̀ко вѝде Тебѐ/ на крестѐ повѐшена,/ пла̀чущи вопия̀ше ма̀терски:/ Сы̀не Мо̀й, и Бо̀же Мо̀й,/ сладча̀йшее Моѐ Ча̀до,/ ка̀ко терпѝши// стра̀сть поно̀сную.

Заканчивать напевом на «Волною морскою» лучше при радостном тексте стихиры, не делая музыкального ударения на новую мелодию, тем самым не отвлекая от самого текста мелодическим подъемом. В случае воскресных стихир и иных радостных текстов хорошо музыкально приукрасить и сделать акцент на заключительном тексте, спев его на «Волною морскою».

На эту мелодию также часто поют 3-й антифон «Во Царствии Твоем».

Пример пения (хор ПСТГУ)

Подобен «Все отложивше»

Стихира на литии службы всем русским святым. Интересен тот факт, что на литии этой службы поются стихиры на все восемь гласов на различные подобны.

Все отложѝвше/ житѐйское томлѐние/ и сла̀дость теку̀щую презрѐвше,/ крест взя̀сте, я̀ко ѝго Божѐственное,/ и Христу̀ послѐдовасте,/ и к Небѐсному поко̀ю чу̀дно вселѝстеся./ О дру̀зи Христо̀ви, сосу̀ди честнѝи,/ святѝи вси, в России просия̀вшии,/ приидѝте посредѐ нас невѝдимо,/ предначина̀юще торжество̀ и пѐние/ и сподобля̀юще даро̀в невещѐственных// ваш пра̀здник соверша̀ющих светолѐпно.

Подобен состоит из 5 колен и заключительного, при этом мелодии повторяются после 5-го начиная с 3-го, то есть 1-е и 2-е поются только один раз. Заканчивать необходимо после мелодии 5-го, в крайнем случае — после 3-го колена.

У этого подобна может быть два окончания, первое — как указано в нотах и второе — на заключительную мелодию «Волною морскою» (как «Тридневен»).

Также существует два варианта теноровой партии в 4-м колене — один из тех случаев, когда тенору в единственном лице принадлежит мелодическая партия, а все остальные голоса смиренно ждут, когда тенор ее споет.

Пример пения (хор Нижегородской духовной семинарии)

Подобен «Волною морскою»

Не является подобном как таковым. Это ирмологический напев 6-го гласа, но он включен в список вместе с подобнами, поскольку он не употребляется в обиходе постоянно для пения ирмосов в отличие от остальных ирмологических гласов.

Волно̀ю морско̀ю/ Скры̀вшаго дрѐвле,/ гонѝтеля мучѝтеля,/ под землѐю скры̀ша спасѐнных о̀троцы;/ но мы, я̀ко отроковѝцы,/ Го̀сподеви поѝм,// сла̀вно бо просла̀вися.

Воскресные ирмосы на него обычно не поются. Этот напев используется в Великий пост для пения ирмосов канонов Страстной седмицы. Также на него иногда поют ирмосы Великого покаянного канона Андрея Критского и неизменяемые песнопения «Достойно есть» или песнь Богородицы «Величит душа моя Господа».

Напев несложный, состоит из трех колен и заключительного, после 3-го следует 2-е, то есть 1-е поется только один раз. Начинаться может с типичного для 6-го гласа минорного квартсекстаккорда либо, если на начало приходится ударный слог, существует два других варианта начала (см. ноты).

Существует иной, более умилительный, вариант напева с измененным 3-м коленом для тенора и баса (соответственно используется как минимум для трио). Пример см. на «Достойно есть».

Самоподобен «О, преславного чудесе!»

Самоподобен «О, преславного чудесе!» является стихирой на «Хвалитех» службы Крестовоздвижения.

О, пресла̀вного чудесѐ,/ живоно̀сный сад,/ Крѐст пресвяты̀й,/ на высоту̀ возно̀сим явля̀ется днѐсь./ Славосло̀вят вси концы̀ земнѝи,/ устраша̀ются дѐмонские полкѝ,/ о каковы̀й дар земны̀м дарова̀ся,/ ѝмже Христѐ, спасѝ ду̀ши на̀ша,// я̀ко Едѝн Благоутро̀бен.

Самоподобен содержит в себе 9 строк/мелодий: из них 1-я и 2-я повторяются дважды в начале стихиры, затем следуют 3-я и 4-я, снова 1-я, 2-я единожды и заключительная 5-я. Разбивать стихиры необходимо строго по этой схеме. Бывает, правда, что заканчивать приходится после 1-го колена. Встречается достаточно часто для пения стихир на 8-й глас.

Пример пения — из службы блж. Ксении Петербургской (хор певческого отделения под рук. Е. С. Кустовского 2014/15 гг.)

Самоподобен «Се Жених»

Се Женѝх грядѐт в полу̀нощи,/ и блажѐн раб, его̀же обря̀щет бдя̀ща:/ недосто̀ин же па̀ки, его̀же обря̀щет уныва̀юща./ Блюдѝ у̀бо душѐ моя̀,/ не сно̀м отяготѝся,/ да не смѐрти предана̀ бу̀деши,/ и Ца̀рствия вне затворѝшися,/ но воспрянѝ зову̀щи:/ Свят, Свят, Свят есѝ Бо̀же,// Богоро̀дицею помѝлуй нас.

Этот подобен является напевом для тропарей, а не стихир и используется в период Великого поста. Напев очень простой, двустрочный, заканчивается 2-й строкой.

Пример пения (Оптина Пустынь)